Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Wat is er bekend over het mogelijke F1-debuut van Nyck de Vries?

Als een van de weinige teams heeft Williams nog geen tweede rijder voor het Formule 1-seizoen 2019 gepresenteerd. De legendarische equipe uit het Britse Grove heeft genoeg kandidaten op de lijst staan. Eén van die kandidaten zou niemand minder zijn dan Nyck de Vries (23), de Nederlandse Formule 2-coureur.

De Britse journalist die begin augustus de scoop van het Daniel Ricciardo-Renault verhaal had, beweerde korte tijd geleden dat De Vries in aanmerking komt voor het Williams-zitje. De jonge Sneker zou daardoor aanschuiven naast George Russell (20), de coureur die op het punt staat de Formule 2-titel te veroveren.

Voor Nederland zou het natuurlijk geweldig zijn om naast Max Verstappen nóg een landgenoot te bejubelen in de koningsklasse van de autosport. In het verleden kwam het amper voor dat er twee Nederlanders tegelijkertijd actief waren in de Formule 1: Christijan Albers en Robert Doornbos waren in 2005 het laatste paar landgenoten dat samen op de startopstelling te bewonderen was, daarvoor gebeurde het in de jaren '50, '60 en '70 een handvol keren.

Bij velen rees direct de vraag: van welk geld moet De Vries het Williams-zitje bekostigen? De Nederlander kon in het verleden teren op de portemonnee van McLaren, aangezien hij een van de juniorrijders van dat team was. Sinds een tijdje is dat niet meer het geval: De Vries ondersteunt het team middels bezigheden in de simulator en moet zijn racezitjes zelf betalen. Het is geen geheim dat de Nederlander wordt gesteund door de vader van Prema-teammaat Sean Gelael, franchisehouder van de Indonesische tak van Kentucky Fried Chicken.

Of Jagonya Ayam, dat bovendien al banden heeft met McLaren, van zins is om mannen als Robert Kubica en Sergey Sirotkin te overbieden, is nog maar de vraag. Het geschatte kapitaal dat Kubica mee kan brengen ligt op tien miljoen euro, Sirotkin zou van betere huize kunnen komen. De geldschieter van de Rus wil echter niet nóg een jaar investeren in een team dat achteraan de startopstelling bivakkeert. Artem Markelov, een F2-collega van De Vries en Russell, werd in een eerder stadium genoemd als kandidaat. Aangezien zijn geldschieter (lees: zijn vader) achter slot en grendel zit, lijkt zijn rol echter uit te zijn gespeeld.

Tekst gaat verder onder foto

Volgens de Franse media wordt het financiële plaatje van De Vries gecompleteerd door Frits van Eerd, de voorman van Jumbo. Deze zou uit eigen portefeuille een bedrag op willen hoesten waarmee geconcurreerd kan worden met Kubica. Esteban Ocon laten we gemakshalve achterwege: de commentaren van Claire Williams ‘geen B-team’ te willen worden en het feit dat men naarstig op zoek is naar grote geldschieters in het achterhoofd houdende, zou de zeer getalenteerde Fransman in principe geen schijn van kans maken mits Mercedes pardoes twintig miljoen euro op tafel legt.

Waarom zou Van Eerd zoveel geld in een team willen steken dat achteraan rijdt? De 51-jarige liet kortgeleden in gesprek met Racingnews365 weten Rinus van Kalmthout juist te steunen, omdat het jonge talent zich niet blind staart op de Formule 1. “We hebben, denk ik, goede keuzes gemaakt door niet over het fenomeen Max heen te willen gaan in Nederland. Er is waarschijnlijk ook geen plaats voor twee grote Formule 1-sterren in dit land”, sprak Van Eerd over de situatie-Van Kalmthout.

Bovendien is De Vries sinds kort actief in het World Endurance Championship, zij het als teamgenoot van Van Eerd, de financier van de renstal waarvoor het tweetal actief is. Of De Vries na het ‘super season’ aanblijft is nog niet bekend, mocht hij dat willen dan zal hij in ieder geval een race over moeten slaan. De vier uren van Silverstone vallen volgend jaar namelijk samen met de Grand Prix van België.

Tekst gaat verder onder foto

Het laatste probleem is dat De Vries nog niet genoeg punten heeft verzameld om een superlicentie, het 'F1-rijbewijs', te krijgen. Op het moment heeft de Fries er 23 stuks, waarmee hij er zeventien tekort komt. In 2015 behaalde hij er tien (World Series by Renault, derde) in 2016 vijf (GP3 Series, zesde) en vorig jaar acht (Formule 2, zevende). Voor 2019 komt het resultaat van 2015 te vervallen en daarmee verliest De Vries een waardevolle sloot punten. Om de 27 punten die hij moet scoren voor de superlicentie, zal de Nederlander binnen de top vier van het F2-klassement moeten eindigen.

De F2-kampioen krijgt veertig punten, de nummers twee en drie ook. George Russell, Alexander Albon en Lando Norris zouden dus direct zeker zijn van een F1-superlicentie, ware het niet dat de eerst- en de laatstgenoemde het ding al een tijdje hebben vanwege eerdere prestaties. De nummer vier van het F2-klassement krijgt dertig punten, de nummer vijf krijgt er twintig. De Vries moet dus koste wat kost binnen de top vier eindigen.

In een perfecte wereld (voor De Vries althans) wordt de Nederlander vicekampioen in de F2. De Vries heeft 27 punten achterstand op nummer twee Albon, waar er in het slotweekend in Abu Dhabi 48 stuks zijn te verdelen. Norris, de nummer drie, ligt binnen handbereik van de Prema-coureur. De Vries voelt echter de hete adem van Markelov (achttien punten achterstand) en Sergio Sette Camara (twintig punten achter). Dat tweetal zal hij achter zich moeten houden.

Mocht De Vries daadwerkelijk een kanshebber voor het Williams-zitje zijn, dan komt een eventuele aankondiging niet voor de Grand Prix van Abu Dhabi, puur vanwege de ontbrekende superlicentie. Kubica is juist aan het pushen voor een snelle beslissing. De Pool (33) wil weten waar hij aan toe is, als hij wederom naast het Williams-zitje grijpt dan hoopt hij nog ergens anders aan de bak te kunnen. Kan Kubica een overeenkomst forceren en De Vries zodoende geen kans laten?

Als Williams overigens puur voor de centen wil gaan, dan is Esteban Gutiérrez nog een optie. De Mexicaan heeft een volle beurs, maar bovenal een besmeurde reputatie na drie kansloze seizoenen in de F1 (2013-14, 2016). Dat geld wat stom is, recht maakt wat krom is, weet Williams echter ook maar al te goed.