Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat is er bekend over het mogelijke F1-debuut van Nyck de Vries?

Als een van de weinige teams heeft Williams nog geen tweede rijder voor het Formule 1-seizoen 2019 gepresenteerd. De legendarische equipe uit het Britse Grove heeft genoeg kandidaten op de lijst staan. Eén van die kandidaten zou niemand minder zijn dan Nyck de Vries (23), de Nederlandse Formule 2-coureur.

De Britse journalist die begin augustus de scoop van het Daniel Ricciardo-Renault verhaal had, beweerde korte tijd geleden dat De Vries in aanmerking komt voor het Williams-zitje. De jonge Sneker zou daardoor aanschuiven naast George Russell (20), de coureur die op het punt staat de Formule 2-titel te veroveren.

Voor Nederland zou het natuurlijk geweldig zijn om naast Max Verstappen nóg een landgenoot te bejubelen in de koningsklasse van de autosport. In het verleden kwam het amper voor dat er twee Nederlanders tegelijkertijd actief waren in de Formule 1: Christijan Albers en Robert Doornbos waren in 2005 het laatste paar landgenoten dat samen op de startopstelling te bewonderen was, daarvoor gebeurde het in de jaren '50, '60 en '70 een handvol keren. Bij velen rees direct de vraag: van welk geld moet De Vries het Williams-zitje bekostigen? De Nederlander kon in het verleden teren op de portemonnee van McLaren, aangezien hij een van de juniorrijders van dat team was. Sinds een tijdje is dat niet meer het geval: De Vries ondersteunt het team middels bezigheden in de simulator en moet zijn racezitjes zelf betalen. Het is geen geheim dat de Nederlander wordt gesteund door de vader van Prema-teammaat Sean Gelael, franchisehouder van de Indonesische tak van Kentucky Fried Chicken. Of Jagonya Ayam , dat bovendien al banden heeft met McLaren, van zins is om mannen als Robert Kubica en Sergey Sirotkin te overbieden, is nog maar de vraag. Het geschatte kapitaal dat Kubica mee kan brengen ligt op tien miljoen euro, Sirotkin zou van betere huize kunnen komen. De geldschieter van de Rus wil echter niet nóg een jaar investeren in een team dat achteraan de startopstelling bivakkeert. Artem Markelov, een F2-collega van De Vries en Russell, werd in een eerder stadium genoemd als kandidaat. Aangezien zijn geldschieter (lees: zijn vader) achter slot en grendel zit, lijkt zijn rol echter uit te zijn gespeeld. Tekst gaat verder onder foto

Volgens de Franse media wordt het financiële plaatje van De Vries gecompleteerd door Frits van Eerd, de voorman van Jumbo. Deze zou uit eigen portefeuille een bedrag op willen hoesten waarmee geconcurreerd kan worden met Kubica. Esteban Ocon laten we gemakshalve achterwege: de commentaren van Claire Williams ‘geen B-team’ te willen worden en het feit dat men naarstig op zoek is naar grote geldschieters in het achterhoofd houdende, zou de zeer getalenteerde Fransman in principe geen schijn van kans maken mits Mercedes pardoes twintig miljoen euro op tafel legt. Waarom zou Van Eerd zoveel geld in een team willen steken dat achteraan rijdt? De 51-jarige liet kortgeleden in gesprek met Racingnews365 weten Rinus van Kalmthout juist te steunen, omdat het jonge talent zich niet blind staart op de Formule 1. “We hebben, denk ik, goede keuzes gemaakt door niet over het fenomeen Max heen te willen gaan in Nederland. Er is waarschijnlijk ook geen plaats voor twee grote Formule 1-sterren in dit land”, sprak Van Eerd over de situatie-Van Kalmthout. Bovendien is De Vries sinds kort actief in het World Endurance Championship, zij het als teamgenoot van Van Eerd, de financier van de renstal waarvoor het tweetal actief is. Of De Vries na het ‘ super season ’ aanblijft is nog niet bekend, mocht hij dat willen dan zal hij in ieder geval een race over moeten slaan. De vier uren van Silverstone vallen volgend jaar namelijk samen met de Grand Prix van België. Tekst gaat verder onder foto

Het laatste probleem is dat De Vries nog niet genoeg punten heeft verzameld om een superlicentie, het 'F1-rijbewijs', te krijgen. Op het moment heeft de Fries er 23 stuks, waarmee hij er zeventien tekort komt. In 2015 behaalde hij er tien (World Series by Renault, derde) in 2016 vijf (GP3 Series, zesde) en vorig jaar acht (Formule 2, zevende). Voor 2019 komt het resultaat van 2015 te vervallen en daarmee verliest De Vries een waardevolle sloot punten. Om de 27 punten die hij moet scoren voor de superlicentie, zal de Nederlander binnen de top vier van het F2-klassement moeten eindigen. De F2-kampioen krijgt veertig punten, de nummers twee en drie ook. George Russell, Alexander Albon en Lando Norris zouden dus direct zeker zijn van een F1-superlicentie, ware het niet dat de eerst- en de laatstgenoemde het ding al een tijdje hebben vanwege eerdere prestaties. De nummer vier van het F2-klassement krijgt dertig punten, de nummer vijf krijgt er twintig. De Vries moet dus koste wat kost binnen de top vier eindigen. In een perfecte wereld (voor De Vries althans) wordt de Nederlander vicekampioen in de F2. De Vries heeft 27 punten achterstand op nummer twee Albon, waar er in het slotweekend in Abu Dhabi 48 stuks zijn te verdelen. Norris, de nummer drie, ligt binnen handbereik van de Prema-coureur. De Vries voelt echter de hete adem van Markelov (achttien punten achterstand) en Sergio Sette Camara (twintig punten achter). Dat tweetal zal hij achter zich moeten houden. Mocht De Vries daadwerkelijk een kanshebber voor het Williams-zitje zijn, dan komt een eventuele aankondiging niet voor de Grand Prix van Abu Dhabi, puur vanwege de ontbrekende superlicentie. Kubica is juist aan het pushen voor een snelle beslissing. De Pool (33) wil weten waar hij aan toe is, als hij wederom naast het Williams-zitje grijpt dan hoopt hij nog ergens anders aan de bak te kunnen. Kan Kubica een overeenkomst forceren en De Vries zodoende geen kans laten? Als Williams overigens puur voor de centen wil gaan, dan is Esteban Gutiérrez nog een optie. De Mexicaan heeft een volle beurs, maar bovenal een besmeurde reputatie na drie kansloze seizoenen in de F1 (2013-14, 2016). Dat geld wat stom is, recht maakt wat krom is, weet Williams echter ook maar al te goed.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden