Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat verbergt Red Bull? Kan Mercedes weer verrassen? En meer prangende vragen voor de F1-testdagen

Drie testdagen, die misschien wel belangrijker zijn dan ooit. Er zijn heel veel vragen op het moment dat de Formule 1-testdagen in Barcelona op woensdag van start gaan.

Het nieuwe Formule 1-tijdperk gaat op woensdag dan toch echt van start. De afgelopen weken waren voor de teams verschrikkelijk druk. De auto's werden opgebouwd, gepresenteerd en bijna iedereen ging voor het eerst de baan op voor een shakedown. Het ging allemaal vooraf aan de testdagen in Barcelona, de eerste drie van zes testdagen die verdeeld worden over twee weken. Van 10 tot 12 maart wordt er namelijk ook drie dagen lang getest in Bahrein. De dagen in Barcelona zijn in ieder geval van enorm groot belang, omdat de teams nu pas echt te weten komen of hun auto's op het circuit net zo goed zijn als ze hoopten. Er zijn duizend en een vragen die we de komende dagen graag beantwoord willen zien worden, maar de vraag is of dat ook gaat gebeuren. We zetten de meest prangende vragen op een rij.

Wat heeft Red Bull verborgen gehouden?

Wekenlang bleef Red Bull stil over de RB18, op een onthulling van een conceptwagen met een Red Bull-livery na. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez heeft nog niets laten zien van haar echte 2022-bolide. De shakedown werd achter gesloten deuren gehouden en daar lekten hoogstens een paar foto's van slechte kwaliteit van naar buiten. Het roept vragen op over de wagen. Waarom is Red Bull zo geheimzinnig bezig? Op woensdag krijgen we dan eindelijk meer te zien en te weten van en over de RB18 van Verstappen. Heeft ontwerper Adrian Newey iets geweldigs gevonden in het regelboek waar niemand aan had gedacht? En als dat zo is, krijgen we dat al meteen te zien in Barcelona, of houdt Red Bull nog langer de kaarten tegen de borst...

rAS85bMyVvI

Kan Mercedes ons weer verbazen?

Mercedes is al jaar en dag het te kloppen team. Sinds 2014 is het acht keer op rij kampioen geworden bij de constructeurs. Vorig jaar werd duidelijk dat ook de Silver Arrows zo nu en dan te kloppen zijn, maar de afgelopen jaren hebben ze bewezen goed met reglementswijzigingen om te kunnen gaan. Vorig jaar hadden ze de wijzigingen echter onderschat. Heeft Mercedes weer een dijk van een wagen gebouwd? Of heeft de kostbare tijd die ze aan de titelstrijd met Red Bull hebben besteed erin gehakt? Diezelfde vraag kunnen we andersom natuurlijk ook stellen over Red Bull. In 2020 verbaasde Mercedes met het DAS-systeem, waardoor de monden van iedereen in de paddock openvielen. Kunnen ze dat weer flikken, of is het een ander team dat de show steelt met een geniale uitvinding.

Hoe goed is Ferrari dit jaar?

Is Ferrari terug van weggeweest? Na een dramatisch 2020, waarin het terugviel naar de zesde plaats, krabbelde men vorig seizoen weer wat op. De voornaamste focus van de Italianen lag echter op dit seizoen, 2022, terwijl Red Bull en Mercedes met elkaar door de modder rolden en nog om de titel vocht. De Italianen hebben de afgelopen twaalf maanden keihard gewerkt met het oog op 2022. Een nieuwe motor moet de Scuderia een flinke boost geven, maar de vraag is of het goed genoeg is om op het niveau van Mercedes en Honda te komen, die vorig jaar de te kloppen motorleveranciers waren. Tegelijkertijd kwam Ferrari met een bijzonder concept aanzetten tijdens de presentatie van de nieuwe F1-75, dus is het de vraag of ze de spijker op zijn kop hebben, of misschien juist de plank mis hebben geslagen. De tijd zal het uitwijzen.

DJMspV8OceU

Hoe springen de coureurs om met de nieuwe auto's?

Voor een ander vraagstuk kijken we niet naar de teams, maar naar de coureurs. De nieuwe 2022-bolides zijn heel anders dan de vorige jaren het geval was. Iedereen begint zo ongeveer vanaf nul. Natuurlijk zullen ervaren coureurs als Lewis Hamilton en Fernando Alonso zich misschien wat sneller aanpassen dan een net niet rookie als Yuki Tsunoda, maar het kan zomaar zijn dat er een coureur is die door de nieuwe wagens wat terugzakt. De auto's voelen en reageren namelijk heel anders dan de wagens die we in 2021 en de jaren daarvoor hadden. De ene coureur zal zich sneller aanpassen dan de ander. Zien we de komende dagen de een na de ander spinnen, of heeft iedereen zijn nieuwe wagen snel onder de knie? De tijd zal het uitwijzen. Talent zal waarschijnlijk boven komen drijven.

Welk team heeft de betrouwbaarheid niet op orde?

Het misschien wel belangrijkste vraagstuk van deze testdagen: hebben alle teams hun betrouwbaarheid op orde? Daar zal de focus namelijk vooral op liggen, samen met het testen van de aerodynamica. Men zal tijdens de eerste testdriedaagse in Barcelona nog niet vol op het gas gaan en bijvoorbeeld een kwalificatiesimulatie afwerken, want dat is nog niet belangrijk. Als alle teams met een betrouwbare auto huiswaarts keren na de test, zullen ze waarschijnlijk tevreden zijn. Verder is het belangrijk of de wagens op de baan overeenkomen met de wagens in de simulator. Reageren ze hetzelfde, of is er ergens iets misgegaan? Wat het antwoorden op de bovenstaande vragen ook mogen zijn, de teams hebben in ieder geval nog een tweede testweek om eventuele problemen en onverwachte tegenslagen te verwerken.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"