© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Wat viel ons op tijdens de eerste week van de wintertest

Na vier dagen is er een einde gekomen aan de eerste wintertestweek. Racingnews365 legt alle teams onder de loep. Welke teams vielen ondanks het slechte weer in positieve zin op en welke teams vielen tegen?

Merceden en Ferrari voeren de boventoon

Mercedes

Op de laatste testdag leek Mercedes met Lewis Hamilton eindelijk te willen laten zien waar het toe in staat is. Op de medium-compound nam hij afstand van de mannen achter hem. Het is te hopen dat het geen voorbode is voor de rest van het seizoen. Deze glimp van snelheid gecombineerd met de betrouwbaarheid die je van Mercedes mag verwachten, zal de concurrentie best even aan het denken zetten. Ook Valtteri Bottas oogt in dezelfde auto overigens solide en lijkt het achterste van zijn tong nog niet te hebben laten zien.

Ferrari

Ferrari is gezien het vorige seizoen de belangrijkste uitdager van Mercedes. De Scuderia toonde vorige week een gewaagd ontwerp aan het publiek. Ze zitten daar in Maranello duidelijk niet stil. Ook in Barcelona zag het er allemaal niet verkeerd uit wat Ferrari liet zien. De betrouwbaarheid lijkt in orde en de SF71-H lijkt opnieuw één van de besten van het veld. Sebastian Vettel zegt zich goed te voelen in de auto, zonder daar conclusies aan te willen verbinden. Kimi Räikkönen zat een dag minder achter het stuur, maar zat er op maandag goed bij.

© Mercedes AMG F1

Red Bull

De testweek begon zo lekker voor Red Bull. Daniel Ricciardo toonde aan dat de RB14 snel en betrouwbaar was. In de dagen erna werd het er echter niet beter op. Problemen aan boord van de nieuwe bolide hielden Verstappen zowel op dinsdag als donderdag enige tijd aan de kant, waardoor het totaal aantal ronden weinig indrukwekkend te noemen is. Natuurlijk hielp het weer niet mee, evenals de spin van Verstappen op donderdagmiddag. De Nederlander zegt zich nog geen zorgen te maken en daar is het ook nog te vroeg voor, maar een vlekkeloos begin was het zeker niet.

Force India

Zo opvallend als de VJM11 oogt, zo onopvallend ging de Brits-Indiase formatie in de rondte. Met name Sergio Pérez is amper aan rijden toegekomen en als team bleek Force India het minst productief van allemaal. Overigens kun je ook je vraagtekens plaatsen bij de keuze om Nikita Mazepin zonder enige ervaring als eerste in de nieuwe auto te zetten en daar nuttige feedback van te verwachten. Het zijn keuzes waarmee je de stap naar de top niet gaat zetten en waarmee Force India nimmer de middenmoot in Barcelona ontsteeg.

Williams

Zo groot als de naam Williams is, zo veel hebben Lance Stroll en Sergey Sirotkin nog te bewijzen. De twee jongelingen moeten de kar trekken, maar het feit dat ze Robert Kubica oproepen om de ontwikkeling van de FW41 op gang te trekken zegt veel. Met dergelijke rijderswissels gaan bovendien veel ronden verloren, al lijkt het met de Mercedes-motor achterin met de betrouwbaarheid wel goed te zitten. 

Renault

Boven Renault hangen na vier dagen testen misschien nog wel de grootste vraagtekens. De ambities aldaar zijn torenhoog en met Hülkenberg en Sainz hebben ze twee piloten die de ambities waar kunnen maken. Vooralsnog doet Renault het niet slecht, maar ook niet heel goed. Het krijgt het label van subtopper vooralsnog niet afgeschud, maar wellicht dat Renault troeven achter de hand houdt waar niemand nog iets van wet. Net als Red Bull lijkt de fabrieksformatie van Renault nauwelijks gehinderd te worden door problemen met de motor.

Toro Rosso

Toro Rosso is toch wel dé verrassing van de eerste testweek. Of beter gezegd, Honda is dé verrassing van vier dagen rondjes draaien in Barcelona. En rondjes draaien deden ze, zonder enig spoor van betrouwbaarheidsproblemen. Sterker nog, Brendon Hartley labelt de Honda V6 nu al als beter dan de Renault-motor van vorig jaar. De ontwikkelingen hier zijn natuurlijk ook interessant voor Red Bull, die bij een succesvolle samenwerking mogelijk volgend jaar ook willen overstappen op de Japanse paardenkrachten. 

Haas F1

Opeens meldde Kevin Magnussen zich donderdagmorgen bovenaan de tijdenlijst. Op een opdrogende baan, dus een kwestie van goede timing, zou je normaal gesproken zeggen. Maar aan het eind van de dag stond hij er op een droge baan nog steeds goed bij. Dat terwijl Haas gedurende de eerste twee dagen nauwelijks sterker oogde dan Sauber. Een positieve uitschieter dus van Haas, of hét bewijs dat tijden echt niets zeggen tijdens wintertests?

© McLaren F1

McLaren

Het is het jaar van de waarheid voor McLaren. Met de Renault-motor moet het de weg terug naar de top zien te vinden. McLaren begon echter moeizaam aan het nieuwe jaar. Op de eerste twee dagen kreeg zowel Alonso als Vandoorne pech te verwerken, waardoor er donderdag voor het eerst pas echt gas kon worden gegeven. Zo voegde McLaren toch nog 161 ronden toe aan het totaal en belangrijker, de snelheid lijkt er te zijn. McLaren zou inderdaad zomaar eens een bedreiging kunnen gaan vormen voor de andere Renault-aangedreven teams.

Sauber

Als er niet snel iets gevonden wordt aan boord van de Sauber C37, kan Sauber zomaar eens het lelijke eendje van de Formule 1 blijven. Ja, de auto oogt fraai en goed doordacht, maar als het er niet uitkomt heb je er bijzonder weinig aan. Van Marcus Ericsson hoeft het team het sowieso niet te hebben. Het team zou er goed aan doen de pijlen te richten op Charles Leclerc, die nu al meer met de C37 lijkt te kunnen dan Ericsson.  

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen