Sinds het plotselinge overlijden van Charlie Whiting vlak voor de start van het Formule 1-seizoen, is de wedstrijdleiding in handen van Michael Masi. In vijftien races tijd heeft de Australiër zijn stempel weten te drukken op de reglementen tijdens de GP-weekenden. Zo herintroduceerde hij de zwart-witte waarschuwingsvlag en doet hij veel touches tussen coureurs af als race-incidenten. De aanpak van Masi zorgt voor gespreksstof in het F1-paddock. Op de vraag van RacingNews365 antwoordt hij dat hij de aandacht voor zijn manier van handelen niet had verwacht. "Het is voor mij het belangrijkst dat ik met de sleutelfiguren binnen de Formule 1 goed kan samenwerken, dus met de teams, de coureurs en met de FIA in het algemeen. We moeten samenwerken om te kijken wat de grenzen zijn van de regels. Ik wil zelf geen harde lijn trekken." Wat centraal staat in de aanpak is de openheid waarin beslissingen genomen worden en er wordt samengewerkt tussen Masi en de teams. "Het is niet zo dat ik één-op-één gesprekken heb met een team en dat niemand anders daarvan weet. Door deze transparantie weet iedereen nu wat de reglementen zijn." Eén van de maatregelen die Masi de afgelopen races heeft gebruikt is de zwart-witte waarschuwingsvlag. Volgens de wedstrijdleider is deze regel helemaal niet nieuw. "Deze regel staat al in het reglement sinds dat ik in deze wereld rondloop. Vroeger kregen het team en de coureur via de radio een waarschuwing te horen. Door deze vlag weet nu iedereen wie een waarschuwing krijgt. Over het algemeen is iedereen blij met de terugkeer van deze maatregel." In samenwerking met Joe van Burik.
Meest gelezen