Wedstrijdleider Whiting maakt zich zorgen om veiligheid marshals

02 aug. 12:15 René Oudman 1 reacties
Het was een bijzonder tafereel. Nico Hülkenberg viel tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Hongarije stil, waarop de aanwezige baancommissarissen zijn wagen direct wegduwden. Dit tot bezorgdheid van het team van Renault, dat niet precies wist wat er met de stilgevallen wagen aan de hand was.

"De marshals renden naar de stilgevallen wagen en begonnen direct te duwen", kijkt technisch directeur Nick Chester bij RaceFans.net terug op het voorval. "We hebben wedstrijdleider Charlie Whiting over de boardradio verteld niet te weten in welke staat de wagen precies was, aangezien alle systemen zichzelf uit hadden geschakeld. Er was helemaal niets aan data beschikbaar."

De auto van Hülkenberg had statisch geladen kunnen zijn. "Als wij zo’n situatie meemaken, dan moeten alle teamleden rubberen handschoenen aantrekken die duizend volt kunnen geleiden", verklaart Chester. "Bovendien wordt de ruimte afgezet, want er moeten geen mensen binnen kunnen wandelen die zich mogelijk bezeren. Pas als er aan alle voorwaarden is voldaan, kunnen we checken wat er precies aan de hand is."

Wedstrijdleider Whiting zag het Hongaarse trainingstafereel met lede ogen aan. “Als een wagen stilvalt, kijken lang niet alle marshals naar het hoe en waarom. Soms is het verstandig om speciale handschoenen aan te doen, mocht de wagen nog elektrisch geladen zijn. Je weet nooit zeker of de systemen nog werken of niet. In een ideaalwereld dragen alle marshals de handschoenen gewoon als voorzorg."

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen