De huidige werkwijze, met stewards die rouleren, ligt al langer onder vuur. Recentelijk kwam het systeem nog verder onder druk te staan nadat Max Verstappen werd bestraft tijdens de GP van Amerika. De straf voor Verstappen werd gezien als terecht, maar erg inconsequent. Voor hetzelfde vergrijp, de baan verlaten en er voordeel uit halen, kregen veel andere coureurs geen straf. Om dat soort inconsequenties te voorkomen in de toekomst werd onder anderen door Max Verstappen en Haas-teambaas Gunther Steiner geopperd om een vaste groep stewards aan te stellen, zoals momenteel ook in de IndyCar wordt toegepast.
Wedstrijdleider Charlie Whiting is echter geen fan van de toepassing. "We houden het systeem constant tegen het licht" , verzekerde Whiting. "Maar wij denken dat de constructie met een vaste groep stewards niet gaat werken" , is Whiting duidelijk. "Daarentegen zijn we zelf wel bezig met een andere oplossing, waar we meer vertrouwen in hebben. Daarover wil ik echter niet in detail treden" , besluit Whiting cryptisch.
Meest gelezen