Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Welk team wordt het nieuwe lelijke eendje van de Formule 1?

Daar waar de ogen van vele Formule 1-fans zijn gericht op Red Bull en Mercedes, zijn er natuurlijk ook nog acht andere teams op de grid te bewonderen. Achteraan het veld zijn het de lelijke eendjes die om de laatste broodkruimels worstelen. Alfa Romeo, Haas en Williams lijken ook dit jaar weer met elkaar de degens te moeten kruisen.

De Formule 1-grid was vorig seizoen ruwweg op te delen in drie verschillende groepen. Vooraan waren het Mercedes en Red Bull die vochten om de race-overwinning. In het middenveld was de strijd het spannendst. Vijf teams, McLaren, Racing Point, Renault, AlphaTauri en Ferrari, waren grotendeels aan elkaar gewaagd. Het ene weekend kwam de ene renstal wat beter tot haar recht en scoorde het een mooi aantal punten, het volgende weekend kwam datzelfde team weer met de grootste moeite in de buurt van de top tien. Als je hebt meegeteld merk je dat er nog drie teams niet benoemd zijn: Alfa Romeo, Haas en Williams. Zij streden afgelopen jaar voor de laatste plaatsen op de grid. In totaal kwamen ze samen tot elf punten, waarvan acht voor Alfa Romeo, drie voor Haas en nul voor Williams. Als het klassement er in december 2021 opnieuw zo uit ziet, dan zou dat geen verrassing zijn. Maar welk van deze drie teams wordt dit seizoen het absolute lelijke eendje?

Alfa Romeo: in de ontkenningsfase

In 2018 en aan het begin van 2019 draaide Alfa Romeo nog mee in het Formule 1-middenveld, maar tijdens het tweede deel van het jaar 2019 zakten de prestaties langzaam maar zeker in. Coureurs Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi wisten de Alfa Romeo-bolide niet tot nauwelijks meer naar de punten te loodsen. In 2020 begon het seizoen met twee puntjes voor Giovinazzi in Oostenrijk, maar laat de schijn je niet bedriegen. Slechts elf coureurs wisten die race de finish te bereiken. Maar goed, ook dan moet je er staan om punten te scoren. Toch bleek die race het begin van een matig Formule 1-seizoen, mede omdat de Ferrari-motor te wensen over liet, nadat de Italianen deze na vermeend gesjoemel in de winter van 19/20 opnieuw moesten bouwen. Dit jaar moet die krachtbron uit Maranello het Zwitserse team minder kopzorgen bezorgen. Tevens zat het team de afgelopen winter zelf ook niet stil en wil het zich nog niet neerleggen bij de status van achterhoedeteam, zo bleek wel toen de wagen twee weken geleden in Polen werd gepresenteerd. Een aangepaste voorvleugel, neus en aangepaste brake ducts laten zien dat Alfa Romeo stiekem toch nog denkt dat het terrein goed kan maken op het middenveld, of in ieder geval uit kan lopen op Haas en Williams. Toch is het team ook enigszins realistisch en zegt het vrijwel meteen de focus te zullen verleggen naar het seizoen 2022 zodra het huidige jaargang op gang is gekomen. Dan begint iedereen bij wijze van spreken weer op nul en kan Alfa Romeo pas echt de overstap maken naar het middenveld. Het team beseft namelijk maar al te goed dat de achterstand op de andere teams dit jaar eigenlijk niet goed kan worden gemaakt, wetende dat de wagens van vorig jaar grotendeels mee zijn genomen naar 2021. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Haas: het zorgenkindje van F1

Is Haas het lelijke eendje van de Formule 1? Het is momenteel in ieder geval een heel groot zorgenkindje. Het team begon in 2016 nog zo voortvarend aan haar Formule 1-avontuur en maakte ook de daaropvolgende seizoenen een solide indruk. In 2018 werd de Amerikaanse renstal met het kleinste budget van allemaal zelfs vijfde in het kampioenschap. Vanaf 2019 kwam de klad er echter in. De prestaties werden minder, er speelden sponsorperikelen en tot overmaat van ramp sloeg de coronacrisis vorig jaar als een bom in bij het team. Het budgetplafond en de investering van vader Mazepin zorgden voor ademruimte, al zal dat alles wel ten koste van het 2021-seizoen gaan. De twee beschikbare tokens die elk team in kon zetten bij de ontwikkeling van de 2021-wagen, die liet Haas namelijk links liggen. Updates voor de wagen zijn er - behalve de verplichte aanpassingen aan de vloer en de diffuser - niet geïntroduceerd en dat zal dit jaar ook niet meer gebeuren. Het (hopelijk) enige positieve puntje: de nieuwe Ferrari-motor. Haas-teambaas Guenther Steiner noemt het komende seizoen een overgangsjaar op weg naar 2022. Dan moet het team met behulp van de zak sponsorgeld en het budgetplafond net als in haar eerste jaren in de sport weer meedraaien in het middenveld. Het lijkt eveneens sterk dat de twee Haas-coureurs, rookies Mick Schumacher en Nikita Mazepin, het verschil zullen kunnen maken. Schumacher staat er om bekend dat hij in zijn eerste seizoen met een nieuwe wagen op gang moet komen, Mazepin staat al helemaal niet bekend als een bovengemiddeld goede coureur. Dat zij komend jaar kunnen schitteren lijkt dan ook niets meer dan een utopie te zijn. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Williams: stilte voor de storm

Bij Williams werd vorig jaar eindelijk de weg terug omhoog ingezet. Dat was niet af te lezen aan de hoeveelheid punten, maar in tegenstelling tot 2019 werd er eindelijk gevochten met Haas en Alfa Romeo. Of dat misschien een vertekend beeld was door de zwaar ondermaatse Ferrari-motor, dat zal dit jaar blijken. Tegelijkertijd kwamen er vorig jaar nieuwe eigenaren bij de renstal. De familie Williams zwaaide definitief af bij het gelijknamige team en in de plaats van hen kwam Dorilton Capital, een Amerikaanse investeringsmaatschappij. Zij pompten meteen wat geld in de renstal, om zo schulden af te lossen en alvast te investeren in nieuwe faciliteiten. Tegelijkertijd maken ook de nieuwe eigenaren zich geen illusies. 2021 is niet het jaar waarin Williams weer als vanouds kan schitteren. Nee, de focus ligt voornamelijk op 2022, net als eigenlijk bij alle drie de achterhoedeteams het geval is. De verandering was tijdens de presentatie afgelopen week vooral te zien aan de livery. De nieuwe kleuren vielen op, de auto zelf wat minder. Nieuwe onderdelen waren er nauwelijks te spotten, al hoeft dat tijdens een presentatie nog niet alles te zeggen. De auto is wel degelijk doorontwikkeld waar dat kon, in tegenstelling tot Haas, maar megaupdates met behulp van tokens bleven uit. Een nieuwe Mercedes-motor kan misschien nog wat soelaas bieden, maar het moge duidelijk zijn dat Williams ook in 2021 niet zal uitblinken. Toch zal het team er alles aan gaan doen om net als vorig jaar niet op 0 punten te blijven steken. Artikel gaat verder onder de poll .

Conclusie

Wie wordt dit jaar het lelijke eendje van de Formule 1? Op het eerste gezicht lijkt het in ieder geval niet Alfa Romeo te worden. Vorig jaar wisten ze zo nu en dan al te ontkomen aan Haas en Williams en zo nu en dan een soort van aan te haken bij het middenveld. Aangezien de Zwitsers de enigen zijn van de drie achterhoedeteams die meer dan minimaal hebben doorontwikkeld, mag toch verwacht worden dat ze net als vorig jaar de meeste punten van de drie binnen gaan slepen. Daarvoor vertrouwt het team echter wel op enkele uitvalbeurten van de coureurs voor hen. Haas maakt daarentegen een grote kans om ingehaald te worden door Williams. Daarbij is het eigenlijk afhankelijk van de Ferrari-motor. Als die nieuwe krachtbron een megastap voorwaarts blijkt te zijn, dan kunnen ze de rode lantaarn misschien opnieuw aan Williams laten. De iconische Britse renstal zal net als in 2020 race na race alles geven om zo dicht mogelijk op de top tien de finishen, maar tenzij George Russell het enorm op zijn heupen krijgt, lijkt dit slechts een stoute droom. Williams en Haas zullen het dus uit gaan vechten, om zo de tijd de doden alvorens zij vol goede moed aan het jaar 2022 kunnen beginnen.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie