Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Welke opties rest de Formule 1 nog na mokerslag Britse overheid?

De Britse overheid gaf deze week te kennen dat men geen uitzondering voor de Formule 1 wil maken aangaande de verplichte quarantaine van twee weken voor mensen die het land binnenkomen. De Britse Grand Prix op Silverstone staat daarmee op zeer losse schroeven, maar ook de totale F1-kalender wordt er door geraakt.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG F1

Omdat zeven van de tien Formule 1-teams in het Verenigd Koninkrijk gevestigd zijn, zorgt de verplichte quarantaine van twee weken voor nieuwe hoofdbrekens voor mensen die de nieuwe F1-kalender opstellen. Op enig moment zal men terug moeten keren naar Engeland, om daar het materiaal van een nodige servicebeurt te voorzien.

Éen mogelijkheid is om zoveel mogelijk races achter elkaar af te werken, voordat een trip terug naar het Verenigd Koninkrijk een must is. Het is in de Formule 1 sowieso niet ongebruikelijk om meer dan twee races achter elkaar te rijden zonder een bezoek aan de thuisbasis, zeker bij de zogenoemde fly away-races. Daarbij moet het mogelijk blijven om onderdelen van en naar de fabrieken te sturen.

Alternatieve circuits zijn voorhanden

De Formule 1 lijkt relatief eenvoudig zonder een, of twee, Britse Grand(s) Prix te kunnen. Met name de Duitse Hockenheimring zegt 100% klaar te zijn voor een, twee of als het zelfs moet vier race(s). Met een seizoensstart in Oostenrijk en races op 5 en 12 juli, zou het de Formule 1 en de teams niet eens slecht uitkomen.

Hockenheim zegt uiterst flexibel te zijn en de in- en uitreisregels in Duitsland zijn veel minder streng dan die in Groot-Brittannië. Races zouden verreden kunnen worden op 19, 26 juli, 2 augustus of 9 augustus. Van de Hungaroring is eveneens bekend dat het flexibel is, waarbij het opties heeft de oorspronkelijke datum van 2 augustus, maar ook op 9 augustus en 23 augustus. Op laatstgenoemde datum moest zelfs de geplande WTCR-race plaats maken voor de Formule 1, wat betekent dat Tom Coronel en zijn concurrenten op een andere datum in Hongarije racen.

Vanuit de Hongaarse organisatie wordt het daarbij ook mogelijk geacht om eventueel twee Grands Prix te rijden op het bochtige Mickey Mouse-baantje. Op 30 augustus is de Belgische GP zonder fans reeds bevestigd en op 6 september willen de Italianen zelfs racen met publiek op Monza.

Een lange zit voor de Britten

Overigens zal de Britse overheid de beperkende inreismaatregelen voortdurend onder de loep blijven nemen. Een versoepeling daarvan kan de Formule 1, en haar medewerkers, op enig moment meer ademruimte geven. De F1 kan echter niet wachten op groen licht vanuit de overheid en moet nu knopen doorhakken. Voor het einde van de maand mei moet er een nieuwe kalender bestaan, waarbij duidelijk is dat men na de Italiaanse Grand Prix (centraal) Europa verlaat voor Eurazië.

Medewerkers die in Groot-Brittanië gevestigd zijn moeten rekening houden dat ze eind juni naar Oostenrijk afreizen en daarna geruime tijd niet terug zullen keren naar hun thuisadres. Dit kan pas op het moment dat de quarantainemaatregelen vervallen.

Een andere mogelijkheid voor de teams is, zeker gezien het feit dat de Formule 1-teams hun ploegen ter plaatse moeten inkrimpen, is het werken met ploegendiensten. Terwijl de ene crew in quarantaine zit, kan de andere ploeg de eerstvolgende race voor haar rekening nemen. Knelpunt daarbij is dat voor niet elke positie binnen het team twee geschikte personen te vinden zullen zijn.

Er moet echter niet raar opgekeken worden als medewerkers van teams in de maanden juni en juli niet huiswaarts keren. Het F1-circus en seizoen wordt steeds meer een militaire operatie met eigen hotels, eigen vliegtuigen en zonder fans.

15 reacties