Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 nieuws

Wie rijdt waar in het Formule 1-seizoen van 2020?

Met nog twee Grands Prix te gaan in het huidige Formule 1-seizoen kan de focus enigszins op het volgende jaar worden gericht. RacingNews365 maakt alvast de balans op en bekijkt wie waar rijdt in 2020.

Verstappen Spanje Ferrari
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Merendeel teams houdt vast aan het bekende
Met het oog op de ingrijpende regelveranderingen van 2021 is het geen verrassing dat een groot aantal teams voor het laatste jaar onder de huidige reglementen kiest voor continuïteit. Alle informatie die het team, inclusief de coureurs, heeft opgedaan, kan voor komend seizoen immers worden gebruikt om de auto verder te ontwikkelen. Haal je een nieuwe coureur aan boord, dan ben je technisch gezien de helft van je feedback kwijt aan iemand die een fors deel van het jaar nodig zal hebben om de auto te ontdekken.

Voor nu weten we dat, van de top teams, Ferrari en Mercedes kiezen voor een ongewijzigd rijdersduo voor 2020. Bij de Scuderia zal Sebastian Vettel zich proberen te herpakken, terwijl Charles Leclerc beter dan ooit zal presteren in wat dan zijn tweede jaar voor de Italiaanse renstal zal zijn. Mercedes heeft geen reden niet door te gaan met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas: de combinatie gaat van het eerste moment effectief te werk en heeft telkens de beide titels naar Stuttgart gehaald.

McLaren heeft in aanloop naar het huidige seizoen van 2019 voldoende veranderingen doorgemaakt om voor 2020 niets te willen veranderen, zeker aangezien Carlos Sainz als ervaren man binnen het team zeer constant presteert en debutant Lando Norris regelmatig hoge ogen gooit. De negentienjarige Brit zit goed op zijn plek bij de formatie uit Woking en kan er in hoog tempo groeien.

Over groeien gesproken, Antonio Giovinazzi mag het ook volgend jaar weer proberen bij Alfa Romeo, naast Kimi Raikkonen. De Italiaanse renstal geeft zijn pupil een vermoedelijke laatste kans zich te bewijzen naast de ervaren Fin. Haas speelt het eveneens veilig en houdt, na door Nico Hulkenberg te zijn afgewezen, vast aan Kevin Magnussen en Romain Grosjean. Als zoon van de eigenaar is ook de stoel van Lance Stroll bij Racing Point honderd procent zeker, Sergio Perez is in 2020 wederom zijn maatstaf.

Renault gooit het roer wel om
Toen Renault als fabrieksteam besloot terug te keren in de Formule 1, kon het streven om weer aan de top te komen pas na een jaar serieus worden genomen. Met de komst van Nico Hulkenberg in 2017 begon de Franse renstal goede vormen aan te nemen. Na een samenwerking van drie jaar blijkt de Duitser echter niet de juiste man te zijn om het team verder te helpen. Renault heeft voor het seizoen van 2020 Esteban Ocon weten weg te kapen bij Mercedes, zodat de Fransman met Daniel Ricciardo een bijzonder getalenteerd team kan vormen.

			© Renault
	© Renault

Williams heeft de handen gebonden
De situatie is anders bij Williams. De droom van Robert Kubica viel dit jaar in duigen, waardoor de equipe uit Grove geen andere keuze heeft dan een vervanger te zoeken voor de ondermaats presterende Pool. Voor het eens zo illustere Formule 1-team is geld echter een zeer belangrijke factor. Hoewel Williams van Mercedes de nodige voordeeltjes geniet voor het aanhouden van George Russell, een talent van de Duitse renstal, zal er voor de tweede stoel een 'pay driver' aan te pas moeten komen.

Technisch gezien heeft Williams de keuze nog niet gemaakt, maar wie de stoel zal opvullen lijkt in de sterren te staan geschreven. De Canadese Formule 2-coureur Nicholas Latifi, die in zijn rijke vader een goede financiële steun heeft, wordt door Williams klaargestoomd om de stoel van Kubica over te nemen. Het lijkt een kwestie van tijd voor de aankondiging volgt. Na Abu Dhabi weten we meer, zo vertelt Claire Williams.

En Red Bull moet de knoop nog doorhakken

Red Bull-adviseur Helmut Marko moet de keuze nog maken welke coureur waar komt te rijden in 2020, maar dat het huidige viertal aanblijft, dat is wel duidelijk. Max Verstappen zal sowieso aanblijven bij Red Bull en Danill Kvyat lijkt de aangewezen persoon om nog een jaar uit te komen voor Toro Rosso (dat volgend jaar Alpha Tauri heet), maar wie de tweede zetel bij het top team krijgt, is vooralsnog niet bekend.

De strijd gaat tussen Alexander Albon, die nu in de Red Bull rijdt, en Pierre Gasly, die het jaar naast Max Verstappen in het team is begonnen. De Britse Thai lijkt dankzij zijn constante prestaties af te stevenen op een verlenging, maar het is niet onmogelijk dat Pierre Gasly bij Toro Rosso blijft overtuigen en zijn plaats terugwint.

De Formule 1-grid van 2020

Team Coureurs
Mercedes Lewis Hamilton en Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel en Charles Leclerc
Red Bull Max Verstappen, N.N.B.
McLaren Carlos Sainz en Lando Norris
Renault Daniel Ricciardo en Esteban Ocon
Racing Point Sergio Perez en Lance Stroll
Alpha Tauri N.N.B.
Alfa Romeo Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi
Haas Kevin Magnussen en Romain Grosjean
Williams George Russell, N.N.B.

Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. Hierin wordt door autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel gesproken over onder andere de zaak rondom Ferrari's motor.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst