Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen?

Van Max Verstappen is inmiddels zeker dat hij in 2026 voor Red Bull rijdt. Maar wie wordt zijn teamgenoot? Verschillende kandidaten azen nog op het zitje naast de Nederlander.

Verstappen Tsunoda
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Silly Season verloopt een stukje rustiger in de Formule 1 nu Max Verstappen heeft bevestigd dat hij bij Red Bull blijft. De Nederlander werd in verband gebracht met een overstap naar Mercedes, maar dat gaat er voorlopig niet van komen. En zo blijft er voor Red Bull nog één belangrijk besluit over, aangezien Yuki Tsunoda nog steeds een contractverlenging bij het team moet verdienen.

Tsunoda wil dolgraag bij Red Bull blijven, maar heeft nog altijd geen zekerheid dat hij ook volgend jaar aan de zijde van Verstappen zal rijden. Mocht Red Bull niet verder willen met Tsunoda, kan hij altijd nog terug naar Racing Bulls. Dat lijkt echter geen voor de hand liggende optie te zijn. 

Duidelijk is dat Helmut Marko altijd heilig in jonge talenten gelooft en ze maar al te graag een kans wil geven. Isack Hadjar is dan de volgende in het rijtje. De Fransman laat een sterke indruk achter in zijn debuutseizoen bij Racing Bulls, met als gevolg dat Marko Hadjar graag naast Verstappen wil zetten. Een beslissing is echter nog niet genomen, dus moet Hadjar zich ook na de zomerstop nog laten zien.

Om echt uit te blinken, zal hij Liam Lawson met regelmaat moeten (blijven) verslaan. De laatste races voor de zomerstop liet Lawson alleen wel zien dat hij over de juiste mentaliteit beschikt. Eerder dit seizoen werd hij door Christian Horner na slechts twee races gedegradeerd van Red Bull Racing naar Racing Bulls en moest hij plots voor lief nemen dat hij weer voor het zusterteam van de Red Bull-familie in actie kwam. Na een lastig begin lijkt Lawson inmiddels zijn ritme gevonden te hebben, ook getuige het feit dat hij de laatste twee races voor de zomerstop in de punten finishte.

Outsider?

Lawson blijft dan ook een outsider om bij Red Bull terug te keren, met de kanttekening dat dat zitje momenteel nog ver weg is voor hem. Het doel van Lawson zal in eerste instantie dan ook zijn om zijn huidige zitje voor 2026 te behouden.

Voor Hadjar geldt dus in ieder geval dat hij de gemotiveerde Lawson moet verslaan om wel het zitje van Tsunoda te kunnen veroveren in 2026. De Japanner blijft het, net als Sergio Perez en Lawson, lastig hebben in de Red Bull-bolide. Tsunoda doet er werkelijk alles aan om er wat van te maken, maar het zal niet eenvoudig worden om in het tweede gedeelte van het seizoen een grote stap te zetten. Dat zegt overigens ook wel iets over de ingewikkelde RB21.

Natuurlijk zal Tsunoda nooit de coureur worden die Verstappen is, maar wellicht kan de nieuwe Red Bull van volgend jaar er wel voor zorgen dat hij met een frisse start in ieder geval dichter in de buurt van de Nederlander kan staan. Er is echter nóg een ander probleem dat een contractverlenging in de weg kan staan. Red Bull en Marko hebben namelijk al een volgend talent op het oog: Arvid Lindblad. 

De Brit beleeft geen eenvoudig debuutjaar in de Formule 2, maar boekte ook al successen én geniet het volste vertrouwen vanuit Red Bull en Marko. Voor de buitenwereld is het vaak lastig in te schatten waar een F2-coureur nu precies staat, in tegenstelling tot Red Bull en Marko. Zij beschikken over veel meer data in de Formule 2 en kunnen zo een betere vergelijking maken. De deur richting een Formule 1-debuut staat dan ook nog volledig open voor Lindblad.

Promotie

Mochten Red Bull en Marko daadwerkelijk Lindblad willen promoveren naar de Formule 1, moet er een coureur opgeofferd worden. Het is nog niet beslist wie, maar op Verstappen na staat altijd iedereen onder druk bij Red Bull. Bovendien komt er een nog een externe factor bij. Want ondanks dat het op dit moment niet aannemelijk is, mag een terugkeer van Alex Albon nooit helemaal uitgesloten worden.

Albon heeft een goede relatie met Red Bull-eigenaar Chalerm Yoovidhya en de Thai zou zijn jonge landgenoot maar wat graag terug zien bij Red Bull. Albon heeft op zijn beurt alle vertrouwen in het project van James Vowles bij Williams en dus lijkt de coureur zelf op dit moment in ieder geval niet open te staan voor een overstap. Gezien de ervaring van Albon en zijn ontwikkeling van de afgelopen jaren zullen ook ervaren managementkrachten binnen Red Bull niet tegen de komst van Albon zijn. Toch lijkt deze optie op dit moment niet voor de hand te liggen. 

Wél is het duidelijk dat Tsunoda, Lawson en Hadjar richting de komende races weten dat hun toekomst op het spel staat. Hadjar lijkt op dit moment de favoriet te zijn om een promotie te maken richting Red Bull, maar de definitieve keuze moet nog volgen.

Ook interessant:

De Formule 1-coureurs en teams genieten momenteel volop van de zomerstop, zo ook Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen zit daarbij in een unieke positie voor de stoelendans in de koningsklasse van de autosport. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat, en nog veel meer, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Verstappen Britse presentator op de bres voor 'ongelofelijke' Verstappen: "Begrijpen hem verkeerd"