Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wie wordt tweede achter Red Bull? "Iemand met wijsheid leert van andermans fouten"

De eerste plek in het Formule 1-kampioenschap staat nu wel vast. Het is de tweede plaats die nog volop ter beschikking staat. Gaat Aston Martin, Mercedes, Ferrari of misschien toch McLaren er met die tweede plek vandoor?

Het Formule 1-kampioenschap is buiten Max Verstappen eigenlijk best spannend. Zo staan Sergio Perez, Fernando Alonso en Lewis Hamilton achter de Nederlander binnen 41 punten van elkaar op de ranglijst. De grote vraag dit jaar lijkt dan ook niet welk team en welke coureur er met de wereldtitel vandoor gaat, maar welk team en welke coureur de tweede plek weet te bemachtigen. Er is tot nu toe nog geen touw aan vast te knopen. Aston Martin begon het seizoen erg sterk, maar wordt nu langzaam maar zeker ingehaald door andere teams zoals Mercedes en Ferrari. En toen kwam tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië opeens McLaren om de hoek kijken om zich met dat gevecht te bemoeien. In een interview met RacingNews365 bespreekt Jan Lammers welk team de meeste kansen heeft om als tweede team na Red Bull te eindigen.

Constante evolutie

Dat Ferrari, Mercedes en McLaren toch weer de weg naar het podium weten te vinden, heeft volgens Lammers te maken met constante evolutie: "We horen vaak over updates en aanpassingen, dus al die teams zijn constant aan het verbeteren. We moeten niet vergeten dat zodra je een prestatie levert, of dat nu als team of als rijder is, je een ander laat zien hoe je het beter kunt doen. Daar komt het in feite op neer." "Alleen in dit geval kun je niet de maandag na de race met een schone lei beginnen", gaat Lammers verder. "Je hebt natuurlijk ook al je bagage en vanuit je eigen concept moet je gaan proberen naar een concept toe te werken wat bij die andere teams zo succesvol is. Dus daar gaat tijd overheen. Maar bij al die teams zitten hele slimme mensen die dan constateren 'zij hebben dit, en zij doen dat', want het is niet alleen materie maar ook de aanpak die je hebt en de strategie. En hoe je de hele opbouw van een weekend doet. Wanneer doe je de long runs en hoe doe je die en ga je dingen uitproberen?" Het is eigenlijk een competitie waarbij de concurrenten continu naar elkaar kijken. "Dus daar laten mensen constant aan elkaar zien wat wel en wat niet effectief is en de oplettende teams die schaven zichzelf steeds bij. En sommigen slagen daarin, om zich te verbeteren, want een slim iemand leert natuurlijk van zijn fouten. Maar iemand die écht wijsheid in handen heeft, leert van de fouten van een ander. Ze hebben elkaar constant in het vizier en het zijn de teams die heel snel leren van anderen, die dan de vordering maken, en vandaar dat je ook die wisseling constant ziet. Bijvoorbeeld Aston Martin, die hebben waarschijnlijk nu even een periode van omschakeling, en over een paar races weer de goede interpretatie van de lessen van anderen, en dan zijn ze er misschien in één keer ook weer bij", sluit Lammers af. Het volledige interview met Jan Lammers is terug te vinden op ons YouTube-kanaal of bekijk het interview hieronder.

rLMB5gLfNrU

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel