© Derek Jensen

Nieuwsoverzicht

Wie zijn de grote concurrenten voor Grand Prix van Nederland?

07 nov. 2018 13:16 René Oudman 3 reacties
De berichtgeving rondom de mogelijke komst van de Formule 1 in Nederland heeft in de afgelopen paar dagen een piek bereikt. Nederland is echter niet het enige land dat een Grand Prix wil organiseren: er liggen meerdere kapers op de kust.

Een aantal maanden geleden zette Racingnews365 aan hand van haar eigen bronnen een viertal concurrenten voor de Nederlandse GP op een rijtje. Eén daarvan heeft inmiddels een contract voor 2020 versierd: Vietnam mag over twee jaar voor de eerste keer in haar geschiedenis een F1-race organiseren. Tijd om het artikel te updaten.

Vietnam

Groot kanshebber om een Formule 1-race te mogen organiseren is het land Vietnam. De natie in Zuidoost-Azië, die in de vorige eeuw vooral in het nieuws kwam vanwege de bloederige oorlog die er meer dan een decennium woedde, is in een vergevorderd stadium wat betreft de onderhandelingen. Het idee is om een stratencircuit uit te zetten in de hoofdstad Hanoi – wat een gigantische metropool is, met meer dan 6,5 miljoen inwoners. In de buitenwijken is ruimte zat om een stratencircuit uit te zetten.

Pluspunt Vietnam: volk en politiek staan achter de plannen
Minpunt Vietnam: totaal geen autosporthistorie, bovendien ligt Singapore om de hoek (en doen ze daar precies hetzelfde met een stratenrace)

Denemarken

In de afgelopen maanden was het vrij stil rond Kopenhagen, maar de Scandinavische miljoenenstad zou nog altijd graag de allereerste Grand Prix van Denemarken willen organiseren. Ook in Kopenhagen moet er een stratencircuit worden aangelegd, waarvoor naast de kosten om een race überhaupt te mogen organiseren nog extra tientallen miljoenen benodigd zijn. De Denen schijnen momenteel weer in gesprek te zijn met het FOM en gezien het feit dat het land in Noord-Europa ligt, kan Kopenhagen weleens de grootste bedreiging voor een Nederlandse GP zijn.

Pluspunt Denemarken: mooie plaats, veel Formule 1-aandacht
Minpunt Denemarken: stratencircuit kost ongelooflijk veel geld

Miami

Sinds de nieuwe eigenaren van de Formule 1 de macht over namen van Bernie Ecclestone, wordt er al gesproken over een tweede Grand Prix in hun thuisland, de Verenigde Staten. Het Circuit of the Americas in Austin, Texas organiseert volgende maand voor het zevende achtereenvolgende jaar een race en in de toekomst moet Miami een tweede wedstrijd in het land van de Stars and Stripes houden. De stad in Florida leek even kanshebber om op de kalender van 2019 terecht te komen, maar door die plannen ging een streep. Of 2020 haalbaar is moet nog blijken.

Pluspunt Miami: eigenaren Formule 1 komen uit de Verenigde Staten, iconische stad
Minpunt Miami: politiek lijkt nog niet overtuigd

Argentinië

In het verleden zijn er meermaals Grands Prix in Argentinië gehouden. Zo mocht het Zuid-Amerikaanse land in de beginjaren al op de kalender plaatsnemen, toen de Argentijnse legende Juan Manuel Fangio zijn hoogtijdagen in de F1 vierde. Argentinië maakte een comeback in de jaren ’70, om in de jaren ’90 wederom kortstondig terug te keren op de kalender. Het Autodromo Oscar Alfredo Galvez, dat in die drie situaties telkens fungeerde als gastheer, zou ook in het derde decennium van de 21ste eeuw een Formule 1-race willen houden.

Pluspunt Argentinië: circuit ligt er al, veel autosporthistorie, politiek staat financieel garant
Minpunt Argentinië: geen enkele Argentijnse invloed in top autosport, wankele munt

Las Vegas

Als er geen stratenrace aan de oostkust van de Verenigde Staten komt, dan moet er eentje aan de westkust plaatsvinden. De nieuwe eigenaren van de Formule 1 willen maar wat graag dat er een tweede GP in Amerika komt en Miami zou een bedreiging kunnen vormen voor het COTA. Uitwijken naar gokstad Las Vegas, waar in het verleden op de parkeerplaats van het Caesars Palace-casino al eens werd gereden, is een optie. Geld is daar in ieder geval ten overvloede..

Pluspunt Las Vegas: Amerikaanser kan niet, iconische stad en geen bedreiging voor COTA
Minpunt Las Vegas: grote additionele kosten organisatie, slechte bereikbaarheid in drukke stad

Qatar

Al jaren probeert het woestijnstaatje Qatar een plek op de Formule 1-kalender te veroveren. Het Losail International Circuit, waar de MotoGP al jaar en dag haar seizoensouverture houdt, voldoet aan de hoogste eisen van de FIA. Het circuit kan worden verlicht, waardoor een avondrace optioneel is. Losail heeft echter te wedijveren met Bahrein en Abu Dhabi, al ligt de eerstgenoemde Grand Prix al jaren niet meer zo goed in de managementkringen van de F1. Qatar organiseert de MotoGP-start en zou dus liever laat in het jaar de F1 langs zien komen, iets wat Abu Dhabi niet ziet zitten.

Pluspunt Qatar: alles is al aanwezig, circuit ligt er, faciliteiten zijn bovengemiddeld
Minpunt Qatar: Golfregio lijkt geen drie Grands Prix te kunnen houden zonder dat er één race kopje onder gaat

Imola

Als geschiedenis een rol speelt in de keuze voor een circuit, dan maakt het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italië een bijzonder grote kans. Het razendsnelle baantje dat tussen 1981 en 2006 dienst deed als gastheer van de GP van San Marino (omdat Monza=Italië) heeft een legendarische status gekregen door een zeer triest feit. Ayrton Senna, een van de groten van de sport, overleed er na een zwaar ongeval. Wat zeer positief is, is dat Imola in hartje Italië ligt (nabij Bologna) en de Ferrari-fans niet aan te slepen zijn. Gegarandeerd uitverkocht huis, onder de mogelijke noemer 'Grand Prix van Europa'.

Pluspunt Imola: gigantische historie, geliefd onder de fans, veel publiek, overheidssteun
Minpunt Imola: weinig financiële middelen, aanwezigheid Monza op kalender

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen