vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Wie zijn de grote concurrenten voor Grand Prix van Nederland?

Het is afwachten, komt-ie er of komt-ie er niet? Nederland wil maar wat graag een Grand Prix organiseren, maar duidelijkheid of de Formule 1 in 2020 daadwerkelijk naar ons kikkerlandje komt is er nog niet. Nederland is niet het enige land dat een Grand Prix wil organiseren: er liggen meerdere kapers op de kust.

Een aantal maanden geleden zette Racingnews365 aan hand van haar eigen bronnen een viertal concurrenten voor de Nederlandse GP op een rijtje. Eén daarvan heeft inmiddels een contract voor 2020 versierd: Vietnam mag volgend jaar voor de eerste keer in haar geschiedenis een F1-race organiseren. Tijd om opnieuw de balans op te maken en de nieuwste concurrenten te belichten.

Vietnam

In september 2018 schreef RN365 het volgende: "Groot kanshebber om een Formule 1-race te mogen organiseren is het land Vietnam. De natie in Zuidoost-Azië, die in de vorige eeuw vooral in het nieuws kwam vanwege de bloederige oorlog die er meer dan een decennium woedde, is in een vergevorderd stadium wat betreft de onderhandelingen. Het idee is om een stratencircuit uit te zetten in de hoofdstad Hanoi – wat een gigantische metropool is, met meer dan 6,5 miljoen inwoners. In de buitenwijken is ruimte zat om een stratencircuit uit te zetten."

Miami

Sinds de nieuwe eigenaren van de Formule 1 de macht over namen van Bernie Ecclestone, wordt er al gesproken over een tweede Grand Prix in hun thuisland, de Verenigde Staten. Het Circuit of the Americas in Austin, Texas organiseert volgende maand voor het zevende achtereenvolgende jaar een race en in de toekomst moet Miami een tweede wedstrijd in het land van de Stars and Stripes houden. De stad in Florida leek even kanshebber om op de kalender van 2019 terecht te komen, maar door die plannen ging een streep. Of 2020 haalbaar is moet nog blijken.

Pluspunt Miami: eigenaren Formule 1 komen uit de Verenigde Staten, iconische stad
Minpunt Miami: politiek lijkt nog niet overtuigd

Argentinië

In het verleden zijn er meermaals Grands Prix in Argentinië gehouden. Zo mocht het Zuid-Amerikaanse land in de beginjaren al op de kalender plaatsnemen, toen de Argentijnse legende Juan Manuel Fangio zijn hoogtijdagen in de F1 vierde. Argentinië maakte een comeback in de jaren ’70, om in de jaren ’90 wederom kortstondig terug te keren op de kalender. Het Autodromo Oscar Alfredo Galvez, dat in die drie situaties telkens fungeerde als gastheer, zou ook in het derde decennium van de 21ste eeuw een Formule 1-race willen houden. Bovendien schijnt ook MotoGP-baan Termas de Rio Hondo zich in de gesprekken te mengen.

Pluspunt Argentinië: circuits liggen er al, veel autosporthistorie, politiek staat financieel garant
Minpunt Argentinië: geen enkele Argentijnse invloed in top autosport, wankele munt

Las Vegas

Als er geen stratenrace aan de oostkust van de Verenigde Staten komt, dan moet er eentje aan de westkust plaatsvinden. De nieuwe eigenaren van de Formule 1 willen maar wat graag dat er een tweede GP in Amerika komt en Miami zou een bedreiging kunnen vormen voor het COTA. Uitwijken naar gokstad Las Vegas, waar in het verleden op de parkeerplaats van het Caesars Palace-casino al eens werd gereden, is een optie. Geld is daar in ieder geval ten overvloede..

Pluspunt Las Vegas: Amerikaanser kan niet, iconische stad en geen bedreiging voor COTA
Minpunt Las Vegas: grote additionele kosten organisatie, slechte bereikbaarheid in drukke stad

Het circuit van Imola was 27 maal gastheer van een Formule 1-wedstrijd

Imola

Als geschiedenis een rol speelt in de keuze voor een circuit, dan maakt het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italië een bijzonder grote kans. Het razendsnelle baantje dat tussen 1981 en 2006 dienst deed als gastheer van de GP van San Marino (omdat Monza=Italië) heeft een legendarische status gekregen door een zeer triest feit. Ayrton Senna, een van de groten van de sport, overleed er na een zwaar ongeval. Wat zeer positief is, is dat Imola in hartje Italië ligt (nabij Bologna) en de Ferrari-fans niet aan te slepen zijn. Gegarandeerd uitverkocht huis, onder de mogelijke noemer 'Grand Prix van Europa'.

Pluspunt Imola: gigantische historie, geliefd onder de fans, veel publiek, overheidssteun Minpunt Imola: weinig financiële middelen, aanwezigheid Monza op kalender

Qatar

Al jaren probeert het woestijnstaatje Qatar een plek op de Formule 1-kalender te veroveren. Het Losail International Circuit, waar de MotoGP al jaar en dag haar seizoensouverture houdt, voldoet aan de hoogste eisen van de FIA. Het circuit kan worden verlicht, waardoor een avondrace optioneel is. Losail heeft echter te wedijveren met Bahrein en Abu Dhabi, al ligt de eerstgenoemde Grand Prix al jaren niet meer zo goed in de managementkringen van de F1. Qatar organiseert de MotoGP-start en zou dus liever laat in het jaar de F1 langs zien komen, iets wat Abu Dhabi niet ziet zitten.

Pluspunt Qatar: alles is al aanwezig, circuit ligt er, faciliteiten zijn bovengemiddeld Minpunt Qatar: Golfregio lijkt geen drie Grands Prix te kunnen houden zonder dat er één race kopje onder gaat



De nieuwste concurrenten

Filippijnen

Omdat twee Grands Prix in Zuidoost-Azië volgens Liberty Media nog niet genoeg zijn, maken de Filippijnen kans om een Formule 1-race in de nabije toekomst te organiseren. Zoals gebruikelijk als de F1 zich oriënteert is de officiële naam van de wedstrijd al gepatenteerd. Een wedstrijd op de Filippijnen zou plaats moeten vinden in de hoofdstad Manila, het zou evenals in Vietnam een stratencircuit betreffen. Dat er kort buiten Manila een gloednieuw circuit uit de grond wordt gestampt lijkt Liberty Media niet te boeien.

Pluspunt Filippijnen: Zuidoost-Aziatische markt, meerderheid overheden is positief gestemd Minpunt Filippijnen: opkomende economie waarin verschillen tussen arm en rijk bijzonder groot zijn

China

Is China niet al jaren vertegenwoordigd op de Formule 1-kalender? Jazeker, maar het land is dusdanig groot dat het met gemak twee wedstrijden kan organiseren zonder dat de een de ander in de weg zit. Bovendien wil Liberty Media, zoals boven vermeld, meer horen van de Zuidoost-Aziatische racegekken. Een tweede wedstrijd in China zou, als het plan op de Filippijnen niet doorgaat, uitkomst kunnen bieden.

Pluspunt China: draagkracht en geld om tweede race te organiseren
Minpunt China: allerminst garantie dat een tweede GP wél een succes wordt

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer