© Derek Jensen

Nieuwsoverzicht

Wie zijn de grote concurrenten voor Grand Prix van Nederland?

06 sep. 11:00 René Oudman 0 reacties
Tegenwoordig staan er liefst 21 Grands Prix op de Formule 1-kalender. Ruimte voor expansie is er dus eigenlijk bijna niet – het programma wat heden ten dage wordt afgewerkt, is drukker dan ooit. Toch zijn er voldoende steden en circuits die maar wat graag een Formule 1-race zouden organiseren.

Sinds een tijdje gonst het gerucht dat de Grand Prix van Nederland terug kan keren, rond. Het Circuit Zandvoort en het TT Circuit in Assen voelen beiden wel wat voor het organiseren van een wedstrijd in de koningsklasse van de autosport en zijn dan ook druk bezig om de hoge piefen van de autosportbond te overtuigen. Er zijn echter meerdere hondjes die Fikkie heten in autosportland – de Grand Prix van Nederland heeft de nodige concurrentie. Racingnews365 zet ze onder elkaar.

Vietnam

Groot kanshebber om een Formule 1-race te mogen organiseren is het land Vietnam. De natie in Zuidoost-Azië, die in de vorige eeuw vooral in het nieuws kwam vanwege de bloederige oorlog die er meer dan een decennium woedde, is in een vergevorderd stadium wat betreft de onderhandelingen. Het idee is om een stratencircuit uit te zetten in de hoofdstad Hanoi – wat een gigantische metropool is, met meer dan 6,5 miljoen inwoners. In de buitenwijken is ruimte zat om een stratencircuit uit te zetten.

Pluspunt Vietnam: volk en politiek staan achter de plannen
Minpunt Vietnam: totaal geen autosporthistorie, bovendien ligt Singapore om de hoek (en doen ze daar precies hetzelfde met een stratenrace)

Denemarken

In de afgelopen maanden was het vrij stil rond Kopenhagen, maar de Scandinavische miljoenenstad zou nog altijd graag de allereerste Grand Prix van Denemarken willen organiseren. Ook in Kopenhagen moet er een stratencircuit worden aangelegd, waarvoor naast de kosten om een race überhaupt te mogen organiseren nog extra tientallen miljoenen benodigd zijn. De Denen schijnen momenteel weer in gesprek te zijn met het FOM en gezien het feit dat het land in Noord-Europa ligt, kan Kopenhagen weleens de grootste bedreiging voor een Nederlandse GP zijn.

Pluspunt Denemarken: mooie plaats, veel Formule 1-aandacht
Minpunt Denemarken: stratencircuit kost ongelooflijk veel geld

Miami

Sinds de nieuwe eigenaren van de Formule 1 de macht over namen van Bernie Ecclestone, wordt er al gesproken over een tweede Grand Prix in hun thuisland, de Verenigde Staten. Het Circuit of the Americas in Austin, Texas organiseert volgende maand voor het zevende achtereenvolgende jaar een race en in de toekomst moet Miami een tweede wedstrijd in het land van de Stars and Stripes houden. De stad in Florida leek even kanshebber om op de kalender van 2019 terecht te komen, maar door die plannen ging een streep. Of 2020 haalbaar is moet nog blijken.

Pluspunt Miami: eigenaren Formule 1 komen uit de Verenigde Staten, iconische stad
Minpunt Miami: politiek lijkt nog niet overtuigd

Argentinië

In het verleden zijn er meermaals Grands Prix in Argentinië gehouden. Zo mocht het Zuid-Amerikaanse land in de beginjaren al op de kalender plaatsnemen, toen de Argentijnse legende Juan Manuel Fangio zijn hoogtijdagen in de F1 vierde. Argentinië maakte een comeback in de jaren ’70, om in de jaren ’90 wederom kortstondig terug te keren op de kalender. Het Autodromo Oscar Alfredo Galvez, dat in die drie situaties telkens fungeerde als gastheer, zou ook in het derde decennium van de 21ste eeuw een Formule 1-race willen houden.

Pluspunt Argentinië: circuit ligt er al, veel autosporthistorie, politiek staat financieel garant
Minpunt Argentinië: geen enkele Argentijnse invloed in top autosport, wankele munt

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen