Na 23 races bij Toro Rosso werd Max Verstappen al gepromoveerd naar hoofdteam Red Bull Racing. Adviseur Helmut Marko herkende het talent van Verstappen en durfde het aan om hem met relatief weinig races achter zijn naam door te schuiven naar de hoofdmacht. Verstappen beschaamde het vertrouwen niet en wist de allereerste race voor de Oostenrijkse renstal gelijk te winnen.
Sindsdien zagen we onder meer Charles Leclerc, Lando Norris, George Russell en Oscar Piastri debuteren, maar niemand komt in de buurt van de cijfers van Verstappen. Ook hebben ze nog niet laten zien dat ze van het kaliber van de 27-jarige coureur zijn. Leclerc toont absoluut snelheid, maar komt er in bepaalde weekenden ook niet aan te pas, terwijl Piastri tekenen van het killerinstinct van de Nederlander laat zien. Toont een van de rookies eigenlijk aan dat hij de nieuwe Verstappen kan worden? RacingNews365 neemt de rookies onder de loep.
Kimi Antonelli
De verwachtingen rond Kimi Antonelli bij Mercedes waren hooggespannen. De Italiaan werd door sommige mensen zelfs tot de nieuwe Verstappen gebombardeerd. Antonelli begon sterk aan zijn seizoen met een vierde plaats in de regenrace in Australië, waarna de resultaten enigszins stabiliseerden. Maar na de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola ging het bergafwaarts met de rookie, terwijl hij in Canada zijn eerste podiumplaats pakte.
In Miami snelde hij nog naar een knappe sprintpole, maar hij moet nog wennen aan de Formule 1, waarbij hij in België zelfs emotioneel voor de camera stond omdat het simpelweg niet ging. Daar leek ook een update aan de ophanging aan ten grondslag te liggen.
Of Toto Wolff de nieuwe Verstappen in huis heeft, is dus nog even afwachten. Antonelli lijkt wat meer tijd nodig te hebben om echt door te groeien, maar Mercedes heeft het hem ook niet heel makkelijk gemaakt door hem gelijk bij de Zilverpijlen onder te brengen.
Wellicht was het team van Williams een betere optie geweest, om net als George Russell eerst een paar jaar in de luwte te vertoeven. Desondanks is Antonelli de best presterende rookie met 64 punten en de zevende plaats in het rijderskampioenschap.
Isack Hadjar
Isack Hadjar kende een zeer lastig begin van zijn Formule 1-carrière. De Fransman crashte namelijk in de opwarmronde in Australië en zo viel zijn eerste GP in het water. Maar Hadjar herstelde zich sterk en in zijn eerste negen races scoorde hij vijf keer punten, waardoor hij al op een mooi aantal qua punten terechtkwam. Sinds de race in Canada wist hij echter alleen nog in de sprintrace in België te scoren.
Hadjar is bovendien de enige coureur op de huidige grid die nog nooit in het eerste deel van de kwalificatie is afgevallen. Toch moet er ook een kanttekening worden geplaatst, want in de laatste races leek hij wat te worden overvleugeld door teamgenoot Liam Lawson. Of Red Bull met Hadjar Verstappen-potentieel in huis heeft is de vraag, maar hij heeft veel kenners verrast achterlaten met zijn sterke prestaties. En het zal pas echt interessant worden hoe hij het gaat doen als hij eventueel naast de Nederlander rijdt. Hij bivakkeert tijdens de zomerstop op P13 met 22 punten.
Gabriel Bortoleto
De kampioen in de Formule 3 en de Formule 2 werd gelijk doorgeschoven naar de koningsklasse van de autosport: Gabriel Bortoleto. De Braziliaan kende een lastige openingsfase van het jaar en scoorde in Oostenrijk zijn eerste punten, waar hij zichtbaar opgelucht door was. Vervolgens was het ook raak in België en Hongarije en heeft hij 14 punten achter zijn naam staan.
Bortoleto staat tot nu toe nog niet bekend om zijn fraaie inhaalacties of keiharde gevechten, maar de coureur in dienst van Stake F1 is zeer solide bezig. Hij is goed bevriend met Verstappen en de Nederlander is niets te beroerd om hem tips te geven. Wellicht is dat wel de weg om de nieuwe Verstappen te worden.
Oliver Bearman
De rookie die vorig jaar al drie races reed, kende zijn beste periode qua het scoren van punten in de eerste paar races van het jaar. Het was raak in China, Japan en Bahrein, om in de sprintrace in België pas zijn volgende punten op zijn naam te schrijven. Hij kende twee keer een minder resultaat, door beide keren op P17 te eindigen, maar voor de rest finishte hij telkens in de top 14, met uitzondering van uitvalbeurten.
De Haas-coureur valt niet heel erg op, maar is dus wel consistent. Hij kan het zijn teamgenoot Esteban Ocon op bepaalde momenten zeker lastig maken, maar of het genoeg is om zich aan het niveau van Verstappen te meten, valt nog te bezien.
Liam Lawson
Liam Lawson werd aan het begin van het seizoen gewogen en al heel snel te licht bevonden door Red Bull. Hij kreeg twee races de tijd, maar daarin overtuigde hij allerminst. Hij werd in drie kwalificatiesessies telkens in het eerste deel uitgeschakeld, viel in Australië uit en kwam in het sprintweekend in China niet verder dan respectievelijk P14 en P12.
De maat was vol voor Red Bull en hij werd teruggezet naar Racing Bulls. Nadat hij ook daar een lastige openingsfase kende, heeft hij zich sterk hersteld en scoorde hij drie keer in de laatste vier Grands Prix. Hij moet inmiddels slechts twee punten toegeven op Hadjar. Maar hoe snel Red Bull hem weer naar het hoofdteam zal promoveren en of dat überhaupt gaat gebeuren, dat is nog zeer de vraag.
Tot slot hebben we ook nog de rookies bij Alpine. Jack Doohan kreeg slechts zes races de tijd om zijn kunsten te vertonen, waarna hij al werd vervangen door Franco Colapinto. De Argentijn doet het niet veel beter en beide mannen lijken vooral hun best te moeten doen om überhaupt op de grid te blijven, of te komen.
Conclusie
De conclusie lijkt dus vooral te zijn dat de nieuwe Verstappen voorlopig nog niet in zicht is. Antonelli, Hadjar en Bortoleto lijken de meeste potentie te hebben, maar zullen ook nog de nodige vlieguren moeten maken. Bovendien hebben we de twee laatstgenoemde coureurs nog niet bij een topteam gezien, maar ze laten toch fraaie dingen zien. Wellicht komt er nog een talent bovendrijven, maar voorlopig hebben de rookies nog even de tijd nodig om hun volledige potentieel te openbaren.
Ook interessant:
Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!