Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Williams

Williams moet nog langer wachten op de introductie van het derde chassis

De harde klapper van Alex Albon twee weken geleden in Australië heeft Williams de nodige kopzorgen bezorgd. Technisch analist van RacingNews365, Paolo Filisetti, duikt in de situatie van het team uit Grove en legt uit hoe het zit met het derde chassis.

Albon Australia
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De eerste drie races van het Formule 1-seizoen 2024 hebben duidelijk gemaakt hoezeer het veld naar elkaar toe is gegroeid als het gaat om de gemiddelde verschillen, vooral in de kwalificatie. Dit geeft aan dat de teams in staat zijn geweest om concepten op aerodynamisch en dynamisch niveau aan te passen tot een niveau dat voorheen alleen was voorbehouden aan de top van het wereldkampioenschap.

Voor een buitenstaander lijkt het voor de hand te liggen om te concluderen dat de details in de techniek de reden zijn voor het verschil in prestaties tussen teams met grotendeels dezelfde organisatorische structuren achter de schermen. De realiteit is echter precies het tegenovergestelde. In het geval van Williams in Australië moest het team Logan Sargeant passeren nadat Alex Albon zijn chassis onherstelbaar had beschadigd in de eerste vrije training.

China, of toch Miami?

Het team onder leiding van James Vowles had geen reservechassis bij zich, een opmerkelijke situatie aangezien dat het de derde race van het seizoen was. Op weg naar de Grand Prix van Japan bleef de situatie ongewijzigd voor Williams, met slechts twee complete auto's die naar Suzuka werden gebracht nadat het team erin was geslaagd om de beschadigde FW46 te repareren. Alleen zorgde Sargeant voor nog meer kopzorgen door te crashen in Japan.

Het reservechassis zou op tijd klaar kunnen zijn voor de Grand Prix van China, al is het waarschijnlijker dat dat chassis klaar is voor de race in Miami. Dit is de realiteit voor Williams, een team dat een fundamentele verandering ondergaat onder leiding van Vowles, waarbij de bouw van het derde chassis wordt beïnvloed door de verwezenlijking van de nieuwe processen bij het team uit Grove.

De productieplanning en de toewijzing van middelen zijn cruciale factoren voor elk F1-team, waarbij het belangrijk is om technologie te kunnen gebruiken om de bouw van de auto's tijdens de winter te managen en te organiseren. Een moderne F1-auto bestaat uit ongeveer 20.000 onderdelen en het is van essentieel belang om te weten welke onderdelen op voorraad zijn en in welk productiestadium ze zich bevinden.

			© XPBimages
	© XPBimages

Het derde chassis van Williams

Vowles herinnerde zich eerder een anekdote over zijn eerste pre-season bij het team nadat hij was overgestapt van Mercedes, waar hij ontdekte dat het logboek voor de bouw van de auto en de onderdelen werd bijgehouden met behulp van een spreadsheet van Microsoft Excel. Dit was een hele lastige taak, om zelfs maar bij te houden waar een enkel onderdeel zich bevond en te weten hoe ver het gevorderd was in de productie. Daarom wilde Vowles graag een up-to-date computersoftware introduceren als een voor de hand liggende oplossing.

Het lijdt geen twijfel dat het radicaal veranderen van de organisatiestructuur van een team een taak is waar meerdere maanden aan gewerkt moet worden voordat het geoptimaliseerd kan worden, maar in dit specifieke geval betekent het niet dat het team zich had moeten richten op de bouw van een derde chassis als absolute prioriteit, in tegenstelling tot de bouw van de eerste twee.

De middelen van Williams zijn duidelijk minder dan die van andere teams, maar tegelijkertijd geeft het gebrek aan een derde chassis bij de eerste drie races aan hoe groot de vertraging is die Williams heeft opgelopen bij de bouw van de auto. Dit is een realiteit die regelrecht botst met het imago van precisie en aandacht voor detail dat de Formule 1 wereldwijd wil uitstralen.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Monaco! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Tech Speciale achtervleugel moet Verstappen aan zege helpen in Monaco