Het is de zaterdag in Japan en de kwalificatie is enkele minuten bezig als Logan Sargeant met zijn Williams hard crasht. Bij het opkomen van het rechte stuk voor start finish schiet Sargeant van de baan en rijdt hij zijn wagen in de muur. De hele linkerkant is aan gort. Spoelen we vooruit naar zondagmiddag, dan zien we Logan Sargeant starten vanuit de pitstraat, waarbij hij ook nog eens tien seconden tijdstraf aan zijn broek heeft gekregen. Williams krijgt deze straf omdat het volgens de reglementen een derde 'wagen' tot de beschikking heeft, iets wat niet mag. Teambaas James Vowles legt uit hoe deze bijzondere straf tot stand kwam. "Vele jaren geleden hadden we drie volledige wagens, maar dat is geen intelligente manier om geld te besteden. Daarom is het veranderd naar een chassis. We hebben in principe dus drie chassis tot onze beschikking, mocht er schade aan een van de chassis zijn. Maar het is wel een volledig gestript chassis", zo benadrukt de teambaas. "De laatste jaren zijn de regels aangepast zodat het werd toegestaan om sommige onderdelen alvast toe te voegen aan het chassis. Dit om er zeker van te zijn dat de werktijd aan het chassis verkort kan worden, mocht het nodig zijn dat het gebruikt moet worden."
Miscommunicatie
En dat chassis was dus nodig na de crash van Sargeant in de kwalificatie, geeft Vowles aan. "Er was erg weinig tijd tussen het ongeluk en de race om de wagen opnieuw te bouwen. De wagen moest helemaal nagekeken worden en we stuurden hem eigenlijk meteen terug naar de fabriek. In de ochtend maakten we een lijst van wat er allemaal gedaan moest worden. Iedereen kwam vroeg naar de pitbox, rond zes uur 's ochtends. We zijn op de hoogte van de regels en simpel gezegd was het gewoon een fout, miscommunicatie." "Als team wilden we voldoen aan de verplichte tijdspaden. Maar door miscommunicatie werden twee items op de wagen gezet, die er eigenlijk niet opgezet hadden mogen worden op dat moment." Hierdoor werd het chassis op dat moment gezien als een 'derde wagen'. "Het had vijf uur voor de race gedaan moeten worden. Nu was het te vroeg. Het is terecht dat we straf kregen, want de regels zijn duidelijk. Onze fout. Niet van de monteurs, want die volgden gewoon ons protocol." Vowles steekt de hand in eigen boezem, maar zal bij het volgende overleg met de Sporting Advisory Committee het onderwerp wel op tafel leggen. "Ik denk dat die reglementen opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden. Want het is niet correct geformuleerd. Hadden we bijvoorbeeld een sprintrace, dan hadden we bijvoorbeeld nooit genoeg tijd om de wagen op tijd naar buiten te kunnen rijden. Daarom moeten misschien wat dingen aangepast worden." Bekijk hieronder nog eens de crash van Logan Sargeant.
Meest gelezen