Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff blijft hameren op snelle aanpak stuiterprobleem: "Het maakt niet uit hoe!"

Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt dat het stuiteren van de 2022-bolides aangepakt moet worden, ongeacht welke oplossingen daar voor nodig zijn of welke techniek er geïmplementeerd moet worden.

Net voor het Grand Prix-weekend in Canada werd er vanuit de FIA een aankondiging gedaan over het tegengaan van het stuiteren van de bolides. Het zorgde voor een heftige discussie tussen de teams. Sommige teams, waaronder Red Bull, vinden dat je de technische regels niet zomaar halverwege het seizoen aan kunt passen en dat de desbetreffende teams het 'stuiterproblemen' zelf makkelijk kunnen oplossen. Zoals we tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan konden zien, is Mercedes één van de teams die kampt met het stuiterprobleem. Mercedes-teambaas Toto Wolff was dan ook degene die het hardst riep dat de FIA iets moet doen aan het probleem. Volgens Wolff is het daarbij geen politiek spelletje, maar wil hij enkel en alleen de gezondheid van zijn coureurs waarborgen. Uiteindelijk bleek dat er in Canada toch niet zou worden gecontroleerd op de hevigheid van het stuiteren. Tegelijkertijd reed Mercedes op vrijdag met een tweede stang waarmee ze de vloer hadden verstevigd. Dat was een reactie op de nieuwe regels van de FIA, maar nadat rivaliserende teams lieten vallen dat het misschien tot protesten zou leiden, verdween de stang weer. Ondanks alle 'politieke' spelletjes wil Wolff alsnog dat er snel verandering komt. "Ik denk dat er met het politieke gemanoeuvreer dat aan de gang is, geen aandacht wordt gegeven aan de kern van het onderwerp", vertelt Wolff ten overstaan aan de media, waaronder RacingNews365 . "De kern van dit onderwerp is dat coureurs al sinds het begin van het seizoen klagen over pijn wanneer ze met deze auto's rijden: rugpijn, wazig zien... We hebben het zelfs over mini-hersenschuddingen."

Wolff: "Het moet aangepakt worden"

Wolff laat weten niet het enige team te zijn met coureurs die deze klachten hebben en vindt dat er hoe dan een oplossing moet komen; wat dat ook mag zijn. "In letterlijk elk team wordt hier feedback over gegeven. Alleen van Alfa Romeo en Williams heb ik er niks over gehoord. In alle andere teams hebben de coureurs te maken met dit onderwerp." "Dit is iets wat we gewoon moeten aanpakken. Ongeacht de oplossing en ongeacht de techniek die geïmplementeerd moet worden om in die richting te gaan. We moeten ons ervan bewust zijn dat het er niet om gaat een voordeel te behalen voor een team. Het gaat erom dat wij als teambazen en teams de verantwoordelijkheid hebben om dit niet luchthartig op te vatten."

De Mercedes stuiterde nog steeds in Canada

Lewis Hamilton en George Russell scoorden een goed aantal punten in Canada en met het blote oog leek het stuiteren mee te vallen op Circuit Gilles Villeneuve. De Mercedes-coureurs laten na de race weten dat het stuiteren wel degelijk minder was dan in Bakoe, maar dat het nog steeds verre van aangenaam was. "Het porpoising was minder erg, maar de auto smakte nog steeds tegen de grond", vertelt Russell na afloop van de race. "Wel minder extreem dan in Bakoe, maar dat is vanwege de aard van het circuit en de snelheid. Maar de algemene problemen van deze 2022 auto's zijn nog lang niet opgelost."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal