Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff en Hamilton tonen zich slechte verliezers na successen Verstappen

De zeges van Red Bull en Max Verstappen doen pijn bij Lewis Hamilton en Toto Wolff. Veel pijn. Zoveel zelfs dat beiden zich bijzonder slechte verliezers tonen.

Eindelijk! De Formule 1 heeft een heuse titelstrijd. Een gevecht tussen twee teams, waarbij het vol op de limiet gaat. De fans moeten in hun geheugen graven om het voorgaande echte titelgevecht terug te halen. De plaagstootjes van Ferrari aan Mercedes in 2017 en '18 vallen in het niet bij de strijd van dit jaar. Nee, we moeten veel verder terug. Terug naar de jaren waarin de wereldtitel pas in de laatste races beslecht werd. Met strijd tussen Red Bull, McLaren, Ferrari. Of nog verder terug naar de strijd tussen Michael Schumacher en Fernando Alonso in 2006, of de gevechten tussen Mika Hakkinen en Schumacher - McLaren vs. Ferrari. Sinds 2014 stond er geen maat op Mercedes. Het team dicteerde, domineerde en soleerde met speels gemak naar zeven opeenvolgende wereldtitels. Records werden verbroken en Lewis Hamilton legde de lat steeds hoger. Keer op keer spraken Toto Wolff en Hamilton de wens uit dat er meer concurrentie zou komen. En zo geschiedde dit seizoen. Verstappen heeft eindelijk een Red Bull Honda waarmee hij serieus kan strijden voor de wereldtitel. De Nederlander is bezig aan een bijzonder sterk jaar, waarin hij tot op heden nauwelijks fouten maakte. Mercedes daarentegen staat al sinds de start van het seizoen onder druk. Het team ging al enkele malen in de fout, zo ook Hamilton. Wat te denken van zijn fout in Imola? Zijn off-weekend in Monaco? Of zijn blunder in Bakoe? Het echte titelgevecht is er, maar het dreigt steeds smeriger te worden naarmate Mercedes verder achter komt te liggen. Het gezeur over Red Bull's achtervleugel dateert van mei en werd steeds verder uitgemolken en uitvergroot. Met een nieuwe technical directive werd de constructie aangepast en zou Red Bull een 'gigantisch' voordeel verliezen. Drie tienden per ronde, nee zes tienden zelfs zou het team daardoor verliezen, aldus Hamilton en Mercedes. Het deerde Red Bull niets. De grote woorden vanuit het Duitse kamp bleken gebakken lucht. Na de klapband van Verstappen in Bakoe nam Hamilton geen stelling tegen bandenleverancier Pirelli. Nee, er zouden mogelijk teams zijn die vals zouden spelen - lees Red Bull. De aanpassing van de procedures omtrent de banden en bandenspanning zouden Red Bull raken. Niets bleek minder waar, want Mercedes heeft bandenproblemen en Red Bull niet. Maar er moet toch nog meer zijn om over te zaniken en zeiken? Natuurlijk! De nieuwe Honda-motor, dat is een raketmotor! Het kan toch niet zo zijn dat Red Bull 'ineens' zo snel is op de rechte stukken. Talloze keren sprak Wolff publiekelijk over de Honda-motor. Hoe kon het toch zijn dat die ineens drie tienden per ronde sneller was? Juist, iets dat niet kan volgens het reglement. Aan het feit dat Red Bull een veel kleinere achtervleugel heeft, en daardoor een hogere topsnelheid, gaat men gemakshalve maar voorbij. De pitstops dan maar? Juist, daarin blinkt Red Bull ook uit. Het volgende waarop Mercedes ging schieten en klagen bij de FIA. Ze vonden iemand nog zo gek om naar de klacht te luisteren. De pitstops zouden gevaarlijk zijn, luidde het commentaar. Hoe vaak heeft Red Bull een auto onveilig weggestuurd na een stop in de afgelopen vijf seizoenen? Bij mijn weten geen enkele keer. Een nieuwe technical directive maakt dat de pitstops vanaf de Hongaarse GP aangepast moeten worden. Hiermee zou het voordeel van Red Bull mogelijk verdwijnen. Grote vraag is of dat in praktijk ook zo is, want alle teams zullen langzamere pitstops krijgen. Hamilton op zijn beurt was het mekkeren nog niet verleerd. Zijn GP-weekend in Stiermarken bestond nagenoeg alleen uit klagen. Klagen over de achtervleugel van Red Bull die nog steeds flexibel zou zijn. Het plaatsen van vraagtekens rondom de Honda-motor, etc. Na de race kwam de aap uit de mouw: Mercedes lijkt echt geen updates mee te brengen naar de komende race, of misschien zelfs niet meer dit seizoen. Die uitspraken van Wolff daarover lijken niet gelogen te zijn, want de paniek bij Hamilton was zichtbaar. Hij ziet Verstappen er met de titel vandoor gaan en Mercedes alleen maar verder achterop raken. Alle woorden van Wolff en Hamilton over de gedroomde strijd met Verstappen en Red Bull blijken te zijn gelogen. Het gevecht is er, maar als het aan de Duitse renstal ligt vindt dat voornamelijk buiten de baan plaats. Het wachten is op de volgende verdachtmaking, technical directive of sneer om Red Bull-Honda onder een vergrootglas te leggen. Natuurlijk, het hoort bij de F1 om te proberen concurrenten af te remmen en zelf slimmer te zijn. De wijze waarop het anno 2021 gebeurt is echter buitensporig. Ieder mediamoment van Hamilton en Wolff staat in het teken ervan. Vermoeiend, buitengewoon vermoeiend. De methode die Mercedes nu gebruikt is er niet een die past bij de status van een kampioen. Rivaliteit zorgt voor spanning op de baan en daarbuiten. Dat teams elkaar af proberen te remmen of zelf slimmer willen worden is al sinds de eerste F1-race in 1950 zo. De mate waarin het nu gebeurt, de verwijtende toon en de vele herhaling - ik heb het in de bijna 30 jaar dat ik de Formule 1 volg nooit zo meegemaakt. Hopelijk gaat het vanaf volgend weekend weer eens over racen en rivaliteit op de baan, in plaats van het continu verdacht maken van Red Bull. Een groot kampioen zou juist complimenten geven aan de concurrent die hen mogelijk onttroont, in plaats van ze publiekelijk te bekritiseren.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris