Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Wolff en Hamilton tonen zich slechte verliezers na successen Verstappen

De zeges van Red Bull en Max Verstappen doen pijn bij Lewis Hamilton en Toto Wolff. Veel pijn. Zoveel zelfs dat beiden zich bijzonder slechte verliezers tonen.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Eindelijk! De Formule 1 heeft een heuse titelstrijd. Een gevecht tussen twee teams, waarbij het vol op de limiet gaat. De fans moeten in hun geheugen graven om het voorgaande echte titelgevecht terug te halen. De plaagstootjes van Ferrari aan Mercedes in 2017 en '18 vallen in het niet bij de strijd van dit jaar.

Nee, we moeten veel verder terug. Terug naar de jaren waarin de wereldtitel pas in de laatste races beslecht werd. Met strijd tussen Red Bull, McLaren, Ferrari. Of nog verder terug naar de strijd tussen Michael Schumacher en Fernando Alonso in 2006, of de gevechten tussen Mika Hakkinen en Schumacher - McLaren vs. Ferrari.

Sinds 2014 stond er geen maat op Mercedes. Het team dicteerde, domineerde en soleerde met speels gemak naar zeven opeenvolgende wereldtitels. Records werden verbroken en Lewis Hamilton legde de lat steeds hoger. Keer op keer spraken Toto Wolff en Hamilton de wens uit dat er meer concurrentie zou komen. En zo geschiedde dit seizoen.

Verstappen heeft eindelijk een Red Bull Honda waarmee hij serieus kan strijden voor de wereldtitel. De Nederlander is bezig aan een bijzonder sterk jaar, waarin hij tot op heden nauwelijks fouten maakte. Mercedes daarentegen staat al sinds de start van het seizoen onder druk. Het team ging al enkele malen in de fout, zo ook Hamilton. Wat te denken van zijn fout in Imola? Zijn off-weekend in Monaco? Of zijn blunder in Bakoe?

Het echte titelgevecht is er, maar het dreigt steeds smeriger te worden naarmate Mercedes verder achter komt te liggen. Het gezeur over Red Bull's achtervleugel dateert van mei en werd steeds verder uitgemolken en uitvergroot. Met een nieuwe technical directive werd de constructie aangepast en zou Red Bull een 'gigantisch' voordeel verliezen. Drie tienden per ronde, nee zes tienden zelfs zou het team daardoor verliezen, aldus Hamilton en Mercedes. Het deerde Red Bull niets. De grote woorden vanuit het Duitse kamp bleken gebakken lucht.

Na de klapband van Verstappen in Bakoe nam Hamilton geen stelling tegen bandenleverancier Pirelli. Nee, er zouden mogelijk teams zijn die vals zouden spelen - lees Red Bull. De aanpassing van de procedures omtrent de banden en bandenspanning zouden Red Bull raken. Niets bleek minder waar, want Mercedes heeft bandenproblemen en Red Bull niet.

Maar er moet toch nog meer zijn om over te zaniken en zeiken? Natuurlijk! De nieuwe Honda-motor, dat is een raketmotor! Het kan toch niet zo zijn dat Red Bull 'ineens' zo snel is op de rechte stukken. Talloze keren sprak Wolff publiekelijk over de Honda-motor. Hoe kon het toch zijn dat die ineens drie tienden per ronde sneller was? Juist, iets dat niet kan volgens het reglement. Aan het feit dat Red Bull een veel kleinere achtervleugel heeft, en daardoor een hogere topsnelheid, gaat men gemakshalve maar voorbij.

De pitstops dan maar? Juist, daarin blinkt Red Bull ook uit. Het volgende waarop Mercedes ging schieten en klagen bij de FIA. Ze vonden iemand nog zo gek om naar de klacht te luisteren. De pitstops zouden gevaarlijk zijn, luidde het commentaar. Hoe vaak heeft Red Bull een auto onveilig weggestuurd na een stop in de afgelopen vijf seizoenen? Bij mijn weten geen enkele keer. Een nieuwe technical directive maakt dat de pitstops vanaf de Hongaarse GP aangepast moeten worden. Hiermee zou het voordeel van Red Bull mogelijk verdwijnen. Grote vraag is of dat in praktijk ook zo is, want alle teams zullen langzamere pitstops krijgen.

Hamilton op zijn beurt was het mekkeren nog niet verleerd. Zijn GP-weekend in Stiermarken bestond nagenoeg alleen uit klagen. Klagen over de achtervleugel van Red Bull die nog steeds flexibel zou zijn. Het plaatsen van vraagtekens rondom de Honda-motor, etc.

Na de race kwam de aap uit de mouw: Mercedes lijkt echt geen updates mee te brengen naar de komende race, of misschien zelfs niet meer dit seizoen. Die uitspraken van Wolff daarover lijken niet gelogen te zijn, want de paniek bij Hamilton was zichtbaar. Hij ziet Verstappen er met de titel vandoor gaan en Mercedes alleen maar verder achterop raken.

Alle woorden van Wolff en Hamilton over de gedroomde strijd met Verstappen en Red Bull blijken te zijn gelogen. Het gevecht is er, maar als het aan de Duitse renstal ligt vindt dat voornamelijk buiten de baan plaats. Het wachten is op de volgende verdachtmaking, technical directive of sneer om Red Bull-Honda onder een vergrootglas te leggen.

Natuurlijk, het hoort bij de F1 om te proberen concurrenten af te remmen en zelf slimmer te zijn. De wijze waarop het anno 2021 gebeurt is echter buitensporig. Ieder mediamoment van Hamilton en Wolff staat in het teken ervan. Vermoeiend, buitengewoon vermoeiend. De methode die Mercedes nu gebruikt is er niet een die past bij de status van een kampioen.

Rivaliteit zorgt voor spanning op de baan en daarbuiten. Dat teams elkaar af proberen te remmen of zelf slimmer willen worden is al sinds de eerste F1-race in 1950 zo. De mate waarin het nu gebeurt, de verwijtende toon en de vele herhaling - ik heb het in de bijna 30 jaar dat ik de Formule 1 volg nooit zo meegemaakt.

Hopelijk gaat het vanaf volgend weekend weer eens over racen en rivaliteit op de baan, in plaats van het continu verdacht maken van Red Bull. Een groot kampioen zou juist complimenten geven aan de concurrent die hen mogelijk onttroont, in plaats van ze publiekelijk te bekritiseren.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Stiermarken 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Stiermarken, direct vanaf de Red Bull Ring.

90 reacties

    x
    Breaking Schadebedrag aan Verstappens Red Bull fors hoger dan gedacht