"Max Verstappen zal lastig te verslaan zijn, maar het gat van acht tienden is vertekend. Zo superieur is hij nou ook weer niet", oppert Mercedes-teambaas Toto Wolff na afloop van de tweede vrije training. "Het is duidelijk dat hij zijn banden in het perfecte window wist te krijgen voor die ene ronde", zo wordt de Oostenrijker geciteerd door Auto, Motor und Sport . En in zekere zin krijgt hij bijval van Helmut Marko, die te kennen geeft dat de pace over één ronde goed is, maar de racepace nog beter moet. Zeker omdat hij verwacht dat de concurrentie dichterbij komt. "De long runs zijn niet slecht, maar niet zo goed als de pace over één ronde. We hebben nog steeds setup-werk te verrichten, zodat de banden dit tempo een hele race lang vol kunnen houden", aldus de Red Bull-adviseur.
Concurrentie zal volgens Marko counteren
Marko zag hoe Verstappen in de middelste sector rake klappen uitdeelde, nadat men meer vleugel had gezet, dat terwijl Ferrari voor minder downforce ging om Red Bull op de lange recht stukken met topsnelheid te bekampen, overduidelijk zonder resultaat. "Ik ga er dan ook vanuit dat anderen zullen reageren en met meer downforce zullen gaan rijden", vervolgt Marko, die met een 'nog niet eens zo slechte startplaats' - er zijn immers heel veel coureurs die achteraan moeten starten, waardoor de snelste van de bestraften zomaar van P16 kan vertrekken - vertrouwen houdt op een goede race. "Veel zal afhangen van de hoeveelheid downforce waarmee we de race willen starten", aldus Marko. Immers, Verstappen mag nu verschrikkelijk snel zijn in de bochtigere sectoren, inhalen doe je bij voorkeur op de rechte stukken en dus met net wat minder downforce. Red Bull zal in dat opzicht iets van een compromis moeten zien te vinden.
Meest gelezen