Buigzame vleugels geven je het voordeel van de aerodynamica, maar niet het nadeel van de luchtweerstand. Probleem: het is niet toegestaan: in principe mogen vleugels niet doorbuigen en moeten ze onbeweegbaar aan de Formule 1 -auto's zijn bevestigd. Twee teams zouden eerder in dit seizoen reeds betrapt zijn op het bewust gebruiken van flexwings, naar verluidt is Aston Martin één van die teams. Onlangs heeft de FIA een Technical Directive (TD) uitgevaardigd waarin staat beschreven wat wel en niet mag betreffende de vleugels en hoe de regels dus daadwerkelijk geïnterpreteerd dienen te worden. Dit nadat bijvoorbeeld Aston Martin eerder dit jaar al te verstaan zou hebben gekregen wijzigingen door te voeren. Die nieuwe TD gaat in tijdens de Formule 1 Grand Prix van Singapore, zo hebben de teams enkele weken de tijd gekregen om wijzigingen door te voeren. Om vervolgens te controleren of de teams nu wel in de geest van de regels handelen, kan de FIA op onverwachte momenten tests uitvoeren, waarbij ze mogelijk verder zullen gaan dan de teams tot op heden gewend waren. De teams moeten tevens aantonen, bijvoorbeeld door het aanleveren van ontwerptekeningen, hoe de diverse vleugels en vleugelonderdelen bevestigd worden aan de auto. Die tekeningen moeten voor 8 september bij de FIA op het bureau liggen.
Halve seconde langzamer
Mercedes-teambaas Toto Wolff is benieuwd wat de gevolgen van de nieuw TD zullen zijn. "Het zal interessant worden. Ik denk dat je bij Aston Martin hebt gezien dat ze een stap terug hebben gezet met een vleugel die minder beweegt. Laten we afwachten. Ik weet niet wie er meer gebruik van maakt dan anderen. Weet je, misschien is Red Bull ineens een halve seconde langzamer. Dat zou mooi zijn, maar ik denk het niet", zegt Wolff tegen de media waaronder RacingNews365 . Wolff durft dan ook niet te zeggen wat de race op het stratencircuit in Singapore gaat brengen voor Mercedes. "Vorig jaar en dit jaar ben ik voorzichtig geweest met mijn voorspellingen. Ik zou kunnen zeggen: 'high downforce, hoera wij gaan daar achter Red Bull eindigen'. Maar je weet het niet. De teams die op de tweede tot en met de zesde plaats staan, zitten heel dicht bij elkaar. De ene keer zijn wij het, dan is het Ferrari en dan weer McLaren of Aston Martin. Wij slagen er telkens in om met twee wagens in de punten te rijden. We staan tweede in het constructeurskampioenschap en hopelijk binnenkort derde in het rijderskampioenschap met Lewis. We scoren binnen de beperkingen van onze wagens maximaal." Hieronder legt Viaplay-analist Ernest Knoors uit wat die flexwings nu precies doen.
Meest gelezen