Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff grapt over Red Bull: "Dat gaat helemaal shit zijn"

De taak die Red Bull Racing te wachten staat met zijn eigen motorproject voor 2026 is er een van ongekende omvang. Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff staat het team voor een enorme uitdaging die hij omschrijft als het beklimmen van de Mount Everest. Bestaande motorfabrikanten hebben decennia aan ervaring opgebouwd, een voorsprong die Red Bull Powertrains in zeer korte tijd moet zien te overbruggen.

Verstappen Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Volgens Mercedes-teambaas Wolff is het hele project ontstaan uit de wens van Red Bull om volledige onafhankelijkheid te bewaren. Hij weet dat een vergevorderde deal met Porsche op het laatste moment afketste. "Ik denk dat de deal zo goed als rond was, dat Porsche 50% van het team zou bezitten. Ze zouden de managementstructuur die Red Bull had spiegelen en hen de power unit leveren. Ik denk dat dit was afgesproken tussen de twee topmannen", aldus Wolff tegenover onder andere RacingNews365, verwijzend naar de toenmalige leiding.

De Oostenrijker legt uit waarom de samenwerking uiteindelijk niet doorging. "Dat gebeurde niet vanwege het idee dat Red Bull niet langer afhankelijk moest zijn van een andere constructeur, een motorleverancier, maar op eigen benen moest staan." Deze filosofie was kenmerkend voor de oprichter van het bedrijf. "Dat is uiteraard iets wat Dietrich Mateschitz zijn hele leven heeft gedaan: de grote jongens uitdagen. En daarom denk ik dat dat project is gestart."

Een waarschuwing van Wolff

Ondanks de enorme opgave waarschuwt Wolff ervoor om het team uit Milton Keynes niet te onderschatten, al begint hij met een grapje: "Ze gaan sowieso shit zijn", om vervolgens serieuzer verder te gaan. "Je mag nooit iemand in deze sport onderschatten die de middelen heeft om iets van de grond af op te bouwen met nieuwe ideeën, misschien andere manieren van denken op het gebied van innovatie, en met een product te komen dat een verrassing kan zijn."

Toch blijft hij sceptisch over de directe kans op succes. "De statistieken spreken tegen hen, maar het zou kunnen dat het om wat voor reden dan ook een succes wordt." Mocht de Red Bull-motor in het begin tegenvallen, dan is er een vangnet ingebouwd in de reglementen. Fabrikanten die meer dan twee procent achterlopen op de beste power unit, krijgen meer testtijd op de dyno toegewezen om de achterstand in te lopen.

Wolff benadrukt echter dat dit geen snelle oplossing is. "Je kunt jezelf uit de problemen graven. Maar dat gebeurt natuurlijk niet in een of twee races, en ook niet in één seizoen. Het heeft tijd nodig om zich aan te passen. Het is een enorme uitdaging die ze zichzelf hebben gegeven door te zeggen: 'we doen onze eigen motor'."

De teambaas van Mercedes trekt een parallel met het verleden, toen Red Bull het team van Jaguar overnam. "Vergeet niet, toen ze het chassisteam overnamen, maakte iedereen grapjes dat een energiedrankbedrijf probeerde te concurreren met Ferrari, Mercedes en McLaren in de Formule 1, en uiteindelijk wonnen ze. Dus misschien praten we over vijf jaar anders."

Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen op Zandvoort of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Live Reacties na knappe prestatie Verstappen in kwalificatie GP Nederland