Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Wolff hamert op doorvoeren regelwijzigingen: "Als je niet vooraan rijdt, wil je zoveel mogelijk veranderen"

Terwijl Ferrari en Red Bull dit seizoen tot nu toe onderling alle overwinning verdeelden, is het Mercedes dat zich tevreden moet stellen met een handvol podiumplaatsen.

France start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Terwijl Ferrari en Red Bull dit seizoen tot nu toe onderling alle overwinning verdeelden, is het Mercedes dat zich tevreden moet stellen met een handvol podiumplaatsen. Het team van Lewis Hamilton en George Russell had de eerste maanden van het jaar namelijk de grootste moeite om haar auto onder controle te krijgen.

Mercedes was het team dat het hardst werd getroffen door 'porpoising'. In Azerbeidzjan ging het er zo hard aan toe dat de FIA ingreep en vanaf de Belgische Grand Prix moeten er nieuwe regeltjes komen die het tegengaan en in 2023 wil de autosportbond uitgebreidere wijzigingen doorvoeren aan de technische regels.

Mercedes juicht dit enorm toe, want het lijkt op papier in hun voordeel te zijn. Red Bull is daarentegen pertinent tegen, zeker als het aankomt op de nieuwe regeltjes voor 2023. Bovendien lijkt het allemaal niet meer nodig te zijn, want de laatste weken zijn alle stuiterproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen op de grid.

Wolff: "Business as usual"

Wolff vindt het nou eenmaal logisch dat verschillende teams verschillende belangen hebben, maar benadrukt dat de problemen nog steeds aanwezig zijn, ook al kwamen ze de laatste drie Grands Prix-weekenden niet voor.

"Het is business as usual", zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365 over de politieke spelletjes die er achter de schermen worden gespeeld. "Er is nou eenmaal een inherent probleem aan de Formule 1-bolides. Dat probleem hebben we de laatste races niet gezien door het gladde asfalt. Het neemt niet weg dat de auto's veel te stijf zijn."

"Als je het aan de coureurs vraagt, dan heb je waarschijnlijk een meerderheid die het daar mee eens is. Die discussie is er volgens mij al geweest en daar kwam ook al iets uitrollen, maar niemand praat er over!"

Wolff: "Teams die niet vooraan rijden willen verandering"

Gevraagd of hij water bij de wijn wil doen wat betreft de nieuw voorgestelde 2023-regels, zegt Wolff het wel af te wachten, maar hij benadrukt dat er gehandeld moet worden als er daadwerkelijk problemen zijn met de bolides.

"We gaan zien welke kant op het gaat, of het uitdraait op een compromis. Voor mij draait het niet om een compromis van de technische regels, maar om technische regels die de coureurs beschermen. Als deze auto's te stijf en de 'stuiterig' zijn, doe er dan wat aan!"

Hij vindt het tegelijkertijd niet meer dan logisch dat Red Bull en Ferrari tegen zijn, terwijl hijzelf juist voorvechter is van de regelwijzigingen. "Als je vooraan het veld rijdt, dan wil je niet dat er iets verandert. Als je niet vooraan rijdt, wil je dat er veel verandert. Dat zijn de twee posities op het spectrum waar het om gaat. Laten we het aan de coureurs vragen en dan dingen veranderen", aldus Wolff.

Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Frankrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier

52 reacties

Viaplay
x
Interview Lyrische Horner geniet van 'fenomenaal' Red Bull-collectief