Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff hekelt traag handelen van FIA: "Nieuwe F1-regels hadden meteen ingevoerd moeten worden"

In 2023 zullen er een aantal nieuwe regels van kracht zijn in de Formule 1. De 'buigende vloer' en de rijhoogte van de auto's wordt iets aangepast. Toto Wolff vindt dat de FIA veel eerder had kunnen reageren op wat hij een 'loophole' noemt.

Wolff
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1-reglementen van 2023 blijven nagenoeg hetzelfde als de regels van het huidige seizoen. Toch komen er een paar aanpassingen, voornamelijk bij onderkant van de auto's. De minimale hoogte van de vloer en de diffuser gaat iets omhoog. Voorafgaand aan deze verandering wordt er bij de GP van België ook al het een en ander veranderd. Hier gaat de minimale rijhoogte ook al 15 millimeter omhoog.

Op deze manier wil de FIA porpoising voorkomen, een veelvoorkomend probleem dit seizoen; vooral tijdens de eerste races. Mercedes-teambaas Toto Wolff is groot voorstander van de aangepaste regels en vindt zelfs dat het veel te lang duurt voordat ze ingaan.

Een aantal teams maken namelijk gebruik van een trucje met de vloer. Deze zou wat flexibeler zijn, waardoor er een voordeel wordt behaald ten opzichte van andere teams. Bij Sky Sports legt Wolff uit dat dit natuurlijk niet de bedoeling is. "Volgens mij was het per toeval gespot door de FIA tijdens een van de races. Ze hebben heel duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is."

Mercedes-teambaas wil snel verandering zien

Wolff moet toegeven dat het geen gigantische voordelen zijn die behaald worden door een aantal teams. Het probleem moet echter wel aangepakt worden. "Het is niet dat er een zeer ingrijpende verandering moet komen, zoals bij de double diffuser het geval was. Ze moeten de rijhoogte wat hoger zetten, dat wel."

Er had echter wel eerder ingegrepen moeten worden, zo is de Oostenrijker van mening. "Dit Technical Directive had in moeten gaan op het moment dat het ontdekt werd. Het is verkeerd om te zeggen dat het niet goed is om halverwege het seizoen een regelwijziging door te voeren. Het had meteen ingevoerd moeten worden, want het is meer dan een loophole."

Ook interessant:

Verstappen heeft daar de mokerslag aan Ferrari uitgedeeld

De zomerstop is ingegaan, maar de Formule 1-podcast van RacingNews365 gaat vrolijk door! In de eerste zomerspecial van de podcast blikken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de eerste seizoenshelft. Beluister hem hieronder!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Mercedes

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

65 reacties

Viaplay
x
Tijdschema Afwijkend tijdschema Formule 1 GP Singapore 2022