De Formule 1-reglementen van 2023 blijven nagenoeg hetzelfde als de regels van het huidige seizoen. Toch komen er een paar aanpassingen, voornamelijk bij onderkant van de auto's. De minimale hoogte van de vloer en de diffuser gaat iets omhoog. Voorafgaand aan deze verandering wordt er bij de GP van België ook al het een en ander veranderd. Hier gaat de minimale rijhoogte ook al 15 millimeter omhoog. Op deze manier wil de FIA porpoising voorkomen, een veelvoorkomend probleem dit seizoen; vooral tijdens de eerste races. Mercedes-teambaas Toto Wolff is groot voorstander van de aangepaste regels en vindt zelfs dat het veel te lang duurt voordat ze ingaan. Een aantal teams maken namelijk gebruik van een trucje met de vloer. Deze zou wat flexibeler zijn, waardoor er een voordeel wordt behaald ten opzichte van andere teams. Bij Sky Sports legt Wolff uit dat dit natuurlijk niet de bedoeling is. "Volgens mij was het per toeval gespot door de FIA tijdens een van de races. Ze hebben heel duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is."
Mercedes-teambaas wil snel verandering zien
Wolff moet toegeven dat het geen gigantische voordelen zijn die behaald worden door een aantal teams. Het probleem moet echter wel aangepakt worden. "Het is niet dat er een zeer ingrijpende verandering moet komen, zoals bij de double diffuser het geval was. Ze moeten de rijhoogte wat hoger zetten, dat wel." Er had echter wel eerder ingegrepen moeten worden, zo is de Oostenrijker van mening. "Dit Technical Directive had in moeten gaan op het moment dat het ontdekt werd. Het is verkeerd om te zeggen dat het niet goed is om halverwege het seizoen een regelwijziging door te voeren. Het had meteen ingevoerd moeten worden, want het is meer dan een loophole."
Meest gelezen