Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff houdt fel betoog over nieuwe F1-reglementen: "Niemand vond het leuk"

De introductie van de nieuwe reglementen van 2026 komt steeds dichterbij, maar de nieuwe regels staan lang nog niet allemaal vast. Maar wat niet is kan nog komen, want ook Mercedes-teambaas Toto Wolff stelt zijn mening nu iets bij.

Wolff
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 is al langere tijd in de ban van de nieuwe reglementen die in 2026 geïntroduceerd zullen worden en de daadwerkelijke invoering komt nu steeds dichterbij. De aanloop naar die nieuwe regels verloopt echter niet helemaal volgens plan, want een klein jaar vóór het seizoen van 2026 wordt er nog volop gediscussieerd over de invulling van de reglementen. Zo vond er laatst nog een F1 Commission meeting plaats, waarin gesproken werd over de elektrische output van de nieuwe motoren en of die omlaag geschroefd kon worden. 

Het is echter vrij ongebruikelijk dat er zo laat nog aan de reglementen gesleuteld wordt, dus dat leidt automatisch tot de nodige ophef. Mercedes-teambaas Toto Wolff sprak daar voorafgaand aan de meeting zijn ongenoegen al over uit, door te stellen dat het voorstel 'bijna net zo lachwekkend was als sommige opmerkingen over de Amerikaanse politiek op Twitter (tegenwoordig X, red.)'. Maar tegenover onder meer RacingNews365 lijkt de Oostenrijker nu toch van mening te zijn veranderd over de hele kwestie.  

"Hoe dichter je bij de nieuwe reglementen komt, hoe meer mensen daar natuurlijk op reageren in het voordeel van het eigen team. Dat is onze taak, maar we weten simpelweg nog niet hoe het allemaal gaat lopen volgend jaar. Krijgen we problemen met de energieniveau's in Bakoe of Monza? Geen idee. We hopen natuurlijk van niet. Maar in plaats van dat we nu reageren op basis van aannames, wat we dat de voorgaande jaren wel vaker gedaan hebben om toen vervolgens te hoog of te laag in te zetten, hoeven we nu niet alle hardware in een keer weg te gooien om met iets nieuws te komen. We kunnen gewoon werken binnen de software en bandbreedte die we al hebben." 

Voor Wolff zijn twee dingen het allerbelangrijkst: het belang van zijn team, én het belang van de sport. "We zien het uiteindelijke product volgend jaar wel tijdens de tests. Als motorleverancier willen we er gewoon voor zorgen dat het een mooie show wordt, want we willen winnen. Maar we zijn ons er ook van bewust dat er veranderlijkheid en onvoorspelbaarheid moet blijven bestaan in de sport. We hebben genoten van de seizoenen die na 2014 nog kwamen, maar over een langdurigere periode is dat natuurlijk niet de beste uitkomst voor de sport. Ik probeer erg te balanceren tussen hetgeen wat goed is voor Mercedes, wat natuurlijk mijn taak is, en de dingen die een goede oplossing zouden zijn om de sport vooruit te helpen."

Toch zit Wolff nog wel tussen twee vuren. "Maar we moeten die constante wisselingen zien te voorkomen. De FIA heeft deze motor voorgesteld, maar niemand vond dat leuk. Het idee voor vijftig procent elektrisch was toentertijd de richting die men op wilde gaan met wegauto's en dat was een reden om leveranciers als Audi en Porsche aan te trekken, dus deden we dat. Maar het is lastig om de doelstellingen aan te passen, al helemaal met die nieuwe motoren. Honda heeft besloten langer door te gaan en Audi is erbij gekomen, en betrekt ons daar ook in, maar zij zien het niet zitten om de doelstellingen nu nog aan te passen. Maar we moeten wel met een open houding naar de zaken kijken, mocht dat nodig blijken te zijn."

Praat mee!

x
Gekkenhuis! Coronel op eerste rij bij test Verstappen: "Compleet gekkenhuis!"