Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff in mineur na Red Bull-poleposition: "Dit is lastig om te slikken"

Sinds 2014 was er geen ander team dan Mercedes geweest dat de poleposition pakte tijdens de eerste Formule 1-race van het seizoen. Dit jaar was het echter Red Bull dat korte metten maakte met grote rivaal Mercedes, tot verdriet van Toto Wolff.

Met een relatief groot verschil van vier tienden van een seconde werd Lewis Hamilton door Max Verstappen naar de tweede startplek verwezen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein. Mercedes-teambaas Toto Wolff zag met lede ogen toe hoe zijn Mercedes voor het eerst sinds 2014 niet de poleposition pakte tijdens de openingsrace van het seizoen. Toch zag hij de bui al hangen, nadat Mercedes tijdens de testdagen tegenvallend voor de dag kwam. Toch is het pijnlijk. "Ik weet niet of het beter of slechter ging dan we hadden verwacht. Elke achterstand is lastig om te slikken", zo oordeelt de Oostenrijker, die in gesprek met onder meer RacingNews365 benadrukt dat de uitslag niet hoeft te betekenen dat Red Bull de ene na de andere poleposition aan elkaar zal rijgen dit jaar. "Zijn de rollen nu omgedraaid? Dat weet ik niet, het is pas de eerste race van het seizoen. Red Bull heeft in ieder geval de snellere auto in de kwalificatie in Bahrein. Ik ben echter trots op de manier waarop we onze rug hebben gerecht na afloop van de testdagen. Die waren suboptimaal, die dagen", herinnert hij zich. Wolff verheugt zich op een heerlijk gevecht met Red Bull: "De strijd is begonnen." De problemen bij Mercedes zijn duidelijk aanwezig. Weliswaar ging het beter dan tijdens de testdagen, maar de nieuwe regels lijken niet in het voordeel van de Brits-Duitse renstal te spreken. Een oplossing is volgens Wolff niet zo één, twee, drie gevonden. "Ik ben er niet zeker van dat het antwoord, de oplossing, zo simpel is. Er is zeker een patroon te ontdekken. De wagens met een lage rake lijken meer te hebben verloren dan de wagens met een hoge rake. Zo is het nou eenmaal." Maar Wolff wil daar niet al te lang bij stilstaan. Het is nu gewoon zaak om de Mercedes W12 de komende weken en maanden optimaal afgesteld te krijgen. "Als we nu roepen dat we zijn gestraft door de nieuwe regels, dan zouden we geen racers en vechters zijn. We moeten de wagen gewoon weer in de sweet spot krijgen, zodat we kunnen strijden met onze rivalen."

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst