Volgens de huidige parc fermé-regel mogen er zodra de kwalificatie begint geen grote aanpassingen meer worden gedaan aan de Formule 1-bolides. De teams mogen alleen nog brandstof toevoegen, banden verwisselen en kleine aanpassingen maken aan de afstelling van de remmen en de voorvleugels. Tijdens de vrije trainingen hebben de teams dus alle tijd om de perfecte afstelling te vinden voorafgaand aan de kwalificatie en de race. Onder de nieuwe voorgestelde regels zou dat verleden tijd zijn. De FIA wil de parc fermé-regel vanaf 2021 namelijk al voorafgaand aan de vrije trainingen in gaan stellen en dat brengt grote veranderingen met zich mee. Mercedes-teambaas Toto Wolff is over deze veranderingen op zijn zachtst gezegd niet te spreken. "Er is geen enkele motorsportklasse waar er gedurende het hele weekend geen grote aanpassingen aan de auto's mogen worden gemaakt en ik denk dat de Formule 1, de koningsklasse van de motorsport, er geen goed aan zou doen om deze regels door te voeren." "Als deze regel echt wordt doorgevoerd, dan zal je zien dat er talloze straffen moeten worden uitgedeeld. Als een coureur tijdens een vrije training in de fout gaat en onderdelen moeten worden vervangen, dan resulteert dat direct in een penalty", vervolgt de Oostenrijkse teambaas. "Meer onvoorspelbaarheid en afwisseling in de wereld van Formule 1 juich ik zeker toe, maar dit is niet de manier om dat te bereiken. Deze regel zal juist compleet averechts werken. De teams zullen hierdoor juist meer tijd spenderen aan het perfectioneren van de auto in de virtuele simwereld, omdat ze weten dat ze de bolide gedurende het weekend niet meer aan kunnen passen", aldus Wolff.
Meest gelezen