Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff plaatst vraagtekens bij timing van idee FIA-president: "Dan verzwakken we onze boodschap"

In 2026 worden de nieuwe reglementen geïntroduceerd in de F1, maar ondertussen wordt ook al gesproken over andere toekomstplannen. Toto Wolff is daar wel over te spreken, maar wil nog niet té hard van stapel lopen.

Toto Wolff
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2025 belooft een ontzettend spannend jaar te worden in de Formule 1, aangezien de onderlinge verschillen alsmaar kleiner worden en dat komt de competitiviteit aanzienlijk ten goede. Toch zal de focus komend seizoen niet alleen op het kampioenschap liggen, want aan de vooravond van de introductie van de nieuwe reglementen staat de ontwikkeling voor 2026 ook centraal. De teams hebben het er dus maar druk mee, maar ook de FIA zit niet stil. 

President Mohammed Ben Sulayem sprak laatst namelijk over een eventuele terugkeer van de V10-motoren. Daarmee kijkt de FIA alvast een stuk verder in de toekomst, terwijl de reglementen van 2026 nog geïntroduceerd moeten worden. Het idee van een terugkeer van de V10 laat bij velen het hart sneller kloppen, maar is het wel handig om daar nu al aan te denken? Die vraag kwam ook in Toto Wolff op toen hem gevraagd werd naar het onderwerp.

"Het gaat hier om twee aspecten", zo begint de Mercedes-teambaas zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365. "Ten eerste moeten we juist enthousiast zijn over de nieuwe reglementen die volgend jaar komen en moeten we het daar vooral over hebben. Dit is onze sport en het is belangrijk om ook positief te zijn over het feit dat zo'n bijzondere motor in onze auto's komt te liggen. We blijven grenzen verleggen, qua accutechnologie maar ook wat duurzaamheid betreft. Het zal het eerste jaar worden waarin we met honderd procent duurzame brandstof gaan rijden en niemand weet nog hoe dat gaat lopen, maar dat maakt het juist zo spannend." 

"Ik vind dan ook dat alle aandeelhouders dit initiatief echt toe moeten juichen en dat we ervoor moeten zorgen dat deze ontwikkeling ook als serieuze technologische ontwikkeling wordt ontvangen, en niet zozeer op basis van de kansen die deze ontwikkeling mogelijk maakt. Dat is aspect nummer één."

Aan de andere kant trekt Wolff de timing rond de V10-motoren in twijfel, aangezien de Oostenrijker van mening is dat de aandacht mogelijk naar het verkeerde onderwerp gaat. "Aspect nummer twee, dit is een cyclus van vijf jaar. De reglementen blijven al die jaren vrij stabiel. We zijn bezig met constante ontwikkeling, maar om nu al te praten over wat daarna gaat komen... Of het nu een V8 is die we zo leuk vinden, of dat we meer richting de V10 gaan die op de weg wat relevanter is: ik vind het leuk dat we dit soort discussies voeren. Wat voor hybridesysteem een rol kan spelen om ervoor te zorgen dat we beter geluid krijgen, bijvoorbeeld."

"Dat zijn allemaal interessante gesprekken in een levenscyclus van reglementen en dat is het meer dan waard, maar op het moment vind ik het nog te vroeg. Ik vind ook dat we onze boodschap aan de wereld verzwakken als we nu al over toekomstige zaken gaan praten, terwijl het eerste jaar met die nieuwe reglementen nog niet eens is begonnen."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Red Bull heeft pijnlijk nieuws voor Verstappen