Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff reageert op withete Horner en wijst op vele Red Bull-updates

Heeft Red Bull de financiële regels overtreden? Terwijl de FIA in de achtergrond het controleproces aan het afronden is, lijken Mercedes en Ferrari daar al nagenoeg zeker van te zijn. Red Bull-teambaas Christian Horner vond het onacceptabel dat de twee concurrenten dat insinueren, maar volgens Toto Wolff zijn er wel degelijk aanwijzingen dat er iets gaande is.

Wolff
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Nadat op vrijdagochtend verschillende media berichtten dat Red Bull (en Aston Martin) in 2021 de financiële regels zouden hebben overtreden, eisten Ferrari en Mercedes meteen zware straffen als dat inderdaad het geval zou blijken te zijn.

Red Bull-teambaas Christian Horner was verbolgen, zeker omdat de FIA het hele proces nog niet heeft afgesloten en pas op woensdag meer informatie zal delen. "Ik zou heel graag willen weten op welke informatie zij zich baseren als ze met dit soort verzinsels komen. Het zijn namelijk nogal lasterlijke uitlatingen. In mijn ogen is het niet meer dan een strategie die de aandacht af moet leiden van de gebrekkige eigen performance van deze teams op de baan", aldus de Brit.

Toto Wolff geeft aan de boze woorden van Horner niet te hebben gehoord, maar reageert nonchalant. "Het is alleen maar ruis. Er is een proces en op woensdag worden er certificaten uitgedeeld aan de teams die de regels hebben gevolgd, of niet als ze de regels niet hebben gevolgd. In dat laatste scenario is er een bepaald proces en ik ben er 100% van overtuigd dat de FIA het juiste zal doen."

"De rest is alleen maar gepraat totdat het woensdag is. Het belangrijkste is dat men zich aan het budgetplafond houdt, want het is een belangrijk deel van de nieuwe regels. Ik hoop dat alle teams zich eraan hebben gehouden", aldus de Mercedes-teambaas.

FIA moet ingrijpen als het zo is

Wolff benadrukt dat de regels er zijn om gevolgd te worden en dat de FIA streng op moet treden bij eventuele overtredingen. "Ik heb geen reden om er aan te twijfelen dat de FIA niet 100% haar eigen regels zal volgen. Ze weten hoe belangrijk dat is voor de toekomst."

"We weten allemaal dat de technische, sportieve en financiële regels op de juiste manier moeten worden gecontroleerd en gehandhaafd. Wij moeten ons daar aan houden, dus ik heb 100% vertrouwen in het proces en de FIA."

"Daarom is alles wat je verder hoort alleen maar 'ruis'. Dit is niet een momentopgave waarin je een overtreding ontdekt. De audits zijn al heel lang gaande. Elk team heeft samen met de FIA gewerkt en er is gediscussieerd over de interpretatie van de regels."

Red Bull heeft veel meer updates

Toto Wolff zegt niet te weten of en hoe erg Red Bull nou daadwerkelijk over de schreef is gegaan, maar impliceert tegelijkertijd wel dat het team van Max Verstappen en Sergio Perez dit jaar veel meer geld uit lijkt te hebben gegeven aan updates dan Mercedes en Ferrari.

"Het punt is: je moet er achter komen wat de zaak precies is. Wij hebben daar geen zicht op. Is het een kleine overtreding? De term vind ik overigens niet correct, want als je vijf miljoen te veel uitgeeft - wat volgens de regels een kleine overtreding is - dan kan dat een grote invloed hebben op het kampioenschap."

"Wij houden natuurlijk nauwlettend in de gaten welke onderdelen de topteams introduceren, zowel dit seizoen als vorig seizoen. We kunnen zien dat er twee topteams zijn die ongeveer op hetzelfde niveau zitten en dat er een team is dat meer uitgeeft", doelt hij ongetwijfeld op Red Bull, zonder het beestje bij naam te noemen.

Zelf heeft Mercedes enkele dingen uit moeten stellen, terwijl Red Bull vergelijkbare updates wel al dit jaar heeft kunnen introduceren. "We weten daarom precies dat wij 3.5 miljoen per jaar uitgeven aan onderdelen die we op de auto inzetten. Een half miljoen meer uitgeven maakt dan een enorm verschil."

"Wij bij Mercedes hebben dit seizoen bijvoorbeeld geen lichtere onderdelen geproduceerd voor onze te zware auto, omdat er we simpelweg niet het geld voor hebben. Dat kunnen we dus volgend jaar doen. We kunnen geen nieuw chassis homologeren en inzetten, want dan zouden we twee miljoen boven het budgetplafond uitkomen."

"Alles wat je meer uitgeeft, zorgt voor een voordeel qua performance", vervolgt Toto. "Er zijn verschillende mogelijke straffen en de FIA moet beslissen wat de juiste straf is. Wij hebben daar geen inspraak in en geen mening over: we moeten eerst wachten wat de uitkomst is. Daarna kunnen we pas echt inhoudelijk reageren."

			© XPBimages
	© XPBimages

Wat als?

In het geval er daadwerkelijk teams over de schreef zijn gegaan, dan moet dit consequenties hebben, benadrukt Wolff nogmaals. Anders zijn de regels, waar de teams allemaal mee hebben ingestemd, er volgens hem eigenlijk voor niets.

"Alle stakeholders in de sport, alle teams, hebben ingestemd met deze regels. De FIA en de Formule 1 moeten er daarom voor zorgen dat deze regels 'tanden' hebben, omdat je anders echt een competitief voordeel kan behalen."

Maar wat gebeurt er eigenlijk als Red Bull of een ander team de regels inderdaad heeft overtreden? Wolff legt het uit. "Alle teams maakten deel uit van het proces en hebben meegeholpen aan het opstellen van de financiële reglementen. Alle team worden geaudit en als je de regels overtreedt zal er geen certificaat worden uitgereikt."

"Dan kan je samen met de FIA tot een schikking komen. Dan moet een team de verantwoordelijkheid en een boete accepteren. Vervolgens wordt het openbaar gemaakt, zoals we eerder dit jaar met Williams hadden, en het hele proces is heel transparant."

"Als het team het er niet mee eens is of als de FIA denkt dat de overtreding zwaar genoeg is om doorgestuurd te worden naar de Cost Cap Adjudication Panel, dan buigt een groep onafhankelijke juristen zich over de zaak. Een team zou daarna nog een keer in beroep kunnen gaan, dus het kan een langdurig proces worden."

Maar als er vuile was is, dan wordt deze in ieder geval voor het oog van iedereen buiten opgehangen, hoopt Wolff. "Toch heb ik er vertrouwen in dat men er op de juiste manier mee om zal gaan, en transparant, in tegenstelling tot sommige keren in het verleden."

Ook interessant:

Verstappen moet even wachten op zijn tweede Formule 1-wereldtitel

De Grand Prix van Singapore staat voor de deur en dat betekent natuurlijk dat de mannen van RacingNews365 in de nieuwste Formule 1-podcast weer uitgebreid vooruitblikken op het raceweekend. Beluister de podcast hieronder!

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Singapore 2022 RN365 Nieuwsdossier

44 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'