Red Bull breekt nog steeds het hoofd over wat men moet doen als Honda eind 2021 de sport verlaat. Moeten de Red Bull-teams overstappen op een andere motor of moet het de motoren overnemen van Honda en die zelf zo nodig doorontwikkelen? Voor de Oostenrijkers zou het het fijnste zijn als zij ook na 2021 met de Honda-motoren kunnen doorrijden, zonder dat ze die zelf hoeven door te ontwikkelen. Daarvoor zouden de huidige motoren nu bevroren moeten worden, maar het is de vraag of de concurrentie daarmee akkoord gaat. Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt overigens dat het rivaliserende team best in staat zou zijn de ontwikkeling door te zetten. "Red Bull is niet alleen een succesvol raceteam, maar is ook goed op het gebied van engineering", zegt Wolff tegen onder andere RacingNews365 . Maar ook Honda heeft nog genoeg extra vermogen op de plank liggen, benadrukt de Mercedes-teambaas, die denkt dat Honda nog genoeg updates in de pijplijn heeft zitten om de motor in 2020 en 2021 te verbeteren. Het lijkt erop dat Red Bull het nog een tijdje met de huidige motoren zal moeten doen, aangezien er pas in 2026 een nieuw motorreglement zal komen in de Formule 1. Het team van Max Verstappen zou graag zien dat de invoering daarvan nu naar voren wordt geschoven, zodat de sport aantrekkelijker wordt voor nieuwe motorleveranciers. Maar dat zal niet direct in 2022 of 2023 gebeuren, laat Wolff doorschemeren. "Ergens op de middellange termijn gaan we aan de slag met het nieuwe motorenconcept, dat op zijn vroegst in 2024 of 2025 wordt ingevoerd. Daar verschuiven we dan onze aandacht naartoe." De vraag is of Red Bull dat accepteert. Eigenaar Dietrich Mateschitz heeft al vaker gedreigd de Formule 1 te verlaten en Wolff beseft dat het Oostenrijkse bedrijf belangrijk is voor de sport. "Ik denk niet dat zij erop zitten te wachten om terug te gaan naar de status van klantenteam", zegt Wolff, die snapt waarom Red Bull de motorontwikkeling zou willen bevriezen. "Red Bull is een enorm belangrijk merk voor de Formule 1 en we moeten er alles aan doen om die twee teams (Red Bull en AlphaTauri, red.) in de sport te houden. We moeten hen helpen om de onafhankelijke status van fabrieksteam behouden." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen