Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Red Bull-steun uit onverwachte hoek

In de wereld van de Formule 1 is er momenteel veel te doen over dat Red Bull eigenaar is van twee Formule 1-teams. Maar opmerkelijk genoeg springt Mercedes-teambaas Toto Wolff op de bres voor het team uit Milton Keynes.

Wolff Bahrain Testing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull heeft al lange tijd twee teams onder haar hoede in de Formule 1, namelijk het hoofdteam Red Bull Racing en Visa Cash App RB (RB). De afgelopen weken is er onrust ontstaan over de nauwere banden tussen Red Bull en zusterteam RB, waarbij vooral de CEO van McLaren, Zak Brown, zijn ongenoegen heeft geuit over de samenwerking.

Brown heeft opgeroepen tot een wijziging van de reglementen om te zorgen voor meer onafhankelijkheid tussen de constructeurs, waarbij RB momenteel zoveel mogelijk onderdelen van Red Bull gebruikt zoals volgens de regels is toegestaan. Als de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, wordt gevraagd naar de situatie, dan benadrukt hij dat Red Bull van grote waarde is geweest voor de Formule 1, onder andere door het financieren van een tweede team.

"Ik denk dat er een erfenis is van Red Bull en dat de sport hen veel verschuldigd is", zo vertelt Wolff aan de media, waaronder RacingNews365. "Ze hebben twee teams en die financieren ze. Ze hebben een geweldig juniorprogramma, een circuit en veel waarde als merk, ze zijn dus niet zoals een ander kleiner team. Dus ik denk dat het op het niveau van de aandeelhouders een lastige discussie is op basis van die bijdrage."

'We moeten kijken naar de regels'

Terwijl McLaren zich verzet tegen de structuur van Red Bull, heeft Ferrari eerder al de manier waarop het team uit Milton Keynes opereert verdedigd. En alhoewel Wolff toegaf dat de reglementen moesten worden geëvalueerd, is de Oostenrijker voorzichtig over het vooruitzicht dat er in de toekomst geen samenwerkingen meer mogelijk zouden zijn.

"We zijn een sport met constructeurs. Met hetzelfde aandeelhouderschap, dezelfde locatie en het delen van faciliteiten, geloof ik dat het duidelijk is dat er altijd enige onduidelijkheid zal blijven bij de concurrenten," zei hij. "We moeten naar de regels kijken, want zijn die robuust genoeg? Worden ze goed genoeg gecontroleerd zodat we ons op een veilige positie bevinden of zien we mogelijke mazen in de wet en wat hebben we nodig voor 2026? Dat is de belangrijkste vraag."

Wolff vervolgt: "Stel regels op die iedereen kan waarderen. Van de kleine teams die gebruik maken van een dergelijke samenwerking zoals Haas, waarvoor het erg moeilijk zal worden om op eigen benen te staan, tot de teams die geen relaties hebben met de grote teams en helemaal aan de andere kant de teams die aandelen hebben samengevoegd en dezelfde locaties hebben. Ik denk dat dat is wat we moeten aanpakken, dat iedereen tevreden is met de situatie", zo sluit Wolff af.

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen