De Grand Prix van Italië eindigde achter de safety car, iets wat de teams, coureurs en fans natuurlijk niet wensten. Binnen de paddock is er veel kritiek op de slotfase van de race in Monza, maar in feite is alles volgens de regels verlopen. Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt het optreden van de FIA daarom zeker niet fout en legt uit dat hij wel openstaat voor een spannend einde, maar dan moeten de regels dat faciliteren. "De regels zijn heel erg duidelijk en staan vast. Vanuit mijn perspectief, of ik nou getraumatiseerd ben door Abu Dhabi (2021) of niet, zijn alle regels tot op de letter gevolgd. Er stond een auto stil op het circuit, er waren marshals en er was een kraan op het asfalt. Daarom mocht niemand een ander inhalen", zegt hij ten overstaan van onder andere RacingNews365. Het bergen van de bolide van Daniel Ricciardo duurde lang en een raceronde kwam er niet meer van. Wolff benadrukt: "Er was niet genoeg tijd om de race te herstarten. Als iemand niet blij is met de regels en je wil nog een knaller van het einde en wat chaos, dan sta ik daar ook absoluut achter. Maar dan moet je wel de regels veranderen. Ik denk dat we niet moeten klagen hierover, want dit zijn nou eenmaal de regels."
Wolff complimenteert de FIA na GP Italië
Wolff staat dus achter de regels, maar wil tegelijkertijd prima in gesprek met de teams en de FIA voor een aanpassing. "Ik wil geen titel voorschotelen waarbij 'Toto de regels wil veranderen omdat ze slecht zijn', maar ik denk dat we met zijn allen in gesprek moeten gaan of er iets beter kan. Wat er gebeurde vandaag, dat stond in de regels. Maar had ik een laatste ronde racen gewild met alle auto's richting de laatste chicane? Hell yes ." "Ik ben vooral blij met de wedstrijdleider en zijn collega's dat ze de regels perfect hebben gehandhaafd. Tegen de druk van de media, de fans en iedereen in", aldus de Mercedes-teambaas, die terugblikt op de GP van Abu Dhabi in 2021, het moment dat Max Verstappen wereldkampioen werd door een totaal andere call van de wedstrijdleider. "Na Abu Dhabi heeft de FIA ten minste wat meer zelfvertrouwen gekregen om de regels te volgen", zo sluit hij af.
Meest gelezen