Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff velt zijn oordeel: is Mercedes begonnen aan haar wederopstanding?

Met een tweede en derde plek in Spanje was iedereen bij Mercedes zeer tevreden. Ook Toto Wolff, die ziet dat zijn team de juiste weg is ingeslagen. Maar is het genoeg om op termijn Red Bull aan te vallen? Hij velt zijn oordeel.

Nadat de GP van Spanje voorbij was, verscheen er een glimlach op het gezicht van Toto Wolff. De Mercedes-teambaas zag hoe zijn coureurs naar P2 en P3 reden tijdens de race in Barcelona, en zo Ferrari en Aston Martin ver achter zich lieten. De Oostenrijker is dan ook zeer tevreden met het resultaat, nadat het team een week eerder met een grote update kwam. "Ik ben heel blij. Blij voor het harde werk dat verricht is in de fabrieken in Groot-Brittannië. We hebben de beslissing genomen om een andere kant op te gaan. We hebben zoveel onderdelen veranderd, waarvan we dachten dat het variabelen waren die we misschien niet helemaal goed begrepen. Het was niet zonder risico, maar iedereen heeft keihard gepusht en we hebben nu een goede raceauto."

Duurde lang

Gevraagd waarom het meer dan een jaar duurde voordat Mercedes het over een andere boeg gooide, wijst Wolff op de klap die zijn team begin dit jaar moest incasseren. Toen bleek de Mercedes W14 namelijk minder snel dan gehoopt. "We hadden die shock nodig aan het begin van het huidige Formule 1-seizoen, om zo te begrijpen dat we zo niet veel progressie meer zouden gaan boeken met die auto. Er zat niet veel meer performance in dat pakket en toen hebben we alles overhoop gegooid en zijn we gaan pushen." "Het vergt echter tijd", benadrukt hij. "Je moet de onderdelen ontwikkelen en produceren, maar het team in Engeland heeft dat geweldig gedaan. Dit hebben we allemaal aan ons engineering team te danken. Als ik de auto zou gaan ontwerpen, dan is dat geen goede situatie. De wake-up call aan het begin van het jaar was goed voor ons."

15 seconden

Hamilton kwam in Barcelona zo'n 24 tellen na Verstappen als tweede over de finish. In de praktijk was het volgens Wolff eigenlijk net wat minder, maar desalniettemin was het nog steeds aan aanzienlijke achterstand op de Red Bull-coureur. "Wat we hebben geleerd? Dat we een goede raceauto hebben. We zitten nu veel dichter op Red Bull, maar je ziet wat de benchmark is: Verstappen reed meer dan twintig seconden voor ons. Waarschijnlijk was het realistisch gezien wat minder: een seconde of 15, maar dat is nog steeds aanzienlijk na 66 ronden." "Het is zaak dat we beetje bij beetje die achterstand verkleinen. We zijn altijd al heel goed in grinding (keihard werken) geweest. Zodra we een richting hebben qua set-up en qua ontwikkeling, dan gaan we er vol voor. We hebben ook een voordeel qua ontwikkelingstijd (ten opzichte van Red Bull, red.), maar tegelijkertijd moeten we ook realistisch zijn: in Spanje waren de omstandigheden perfect voor ons. Onze auto zat perfect in het werkvenster."

Keihard werken

Al met al lijkt Mercedes in de lift te zitten. Het begin van iets speciaals? Toto Wolff wil nog niet te hoog van de toren blazen, maar de conclusie is wel dat zijn team nu eindelijk op de goede weg is. "Laten we realistisch zijn in onze verwachtingen. We hebben nog een lange weg te gaan voordat we Red Bull bij kunnen halen. We moeten gewoon keihard blijven werken. Het is echter wel een mooi moment, want we zien nu dat de ontwikkelingsrichting de juiste is."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal