Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff verbaasd: "Dacht dat we McLaren op gingen vreten"

Naast Max Verstappen stonden er twee Britten op het podium na de Grand Prix van Groot-Brittannië. McLaren-coureur Lando Norris wist zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton achter zich te houden in de laatste rondes van de race. En dat op hardere banden.

Norris Hamilton Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Mercedes kwalificeerde zich in Silverstone op de zesde en de zevende startpositie en wist gedurende de race een aantal posities weten te winnen. Lewis Hamilton finishte op de derde plek achter de McLaren van Lando Norris en George Russell als vijfde achter de McLaren van Oscar Piastri.

Ondanks dat Lando Norris tegen het einde van de race naar eigen zeggen de verkeerde bandenstrategie had en Oscar Piastri naar binnen ging vóór de safety car wisten de Mercedes-coureurs het team van McLaren niet in te halen. Na de race grapte Lando Norris nog over de keuze van zijn team om naar de harde banden te switchen: "Ik weet het niet, ze zetten me opeens op harde banden. Soms zijn ze nog amateurs op bepaalde vlakken."

"Verbaasd om te zien hoe de race verliep"

Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff had wel verwacht dat zijn coureurs voor de McLarens zouden eindigen. In een interview met onder andere RacingNews365 vergelijkt Toto de W14 met de prestaties van Mercedes van voorgaande jaren.

"Ik denk dat auto over het algemeen niet zo goed was in vergelijking met voorgaande jaren op Silverstone. Voorheen waren we hier ontzettend dominant en sterk maar dit jaar was onze snelheid totaal niet goed. In vergelijking met onze directe tegenstanders en in de kwalificatie waren we echt aan het vechten voor tractie bij het uitkomen van de bochten."

Over de bandenstrategie kan de Oostenrijker kort zijn: "We wilden twee verschillende bandensoorten voor de twee coureurs en de zachte band zorgde voor een goede start. Deze band bleek tijdens de vrije trainingen op vrijdag al ontzettend weerbaar in de long runs. Dus we waren verbaasd om te zien hoe de race verliep", waarmee hij doelt op het feit dat Lando Norris Lewis achter zich wist te houden ondanks het bandenverschil.

Verbazing maar geen teleurstelling

Toch denkt de Mercedes-teambaas dat ze nog steeds het op één na snelste team van de grid zijn: "Ik denk dat we nog steeds op de tweede positie staan. En je ziet dat andere teams soms vanwege het circuit of vanwege een upgrade opeens boven komen drijven."

"Nu hebben we de wederopstanding van McLaren. Zij waren in het begin van het seizoen totaal niet competitief, en het is goed om te zien dat ze stappen maken omdat dat betekent dat ze de juiste beslissingen voor de auto nemen en je ziet dat de auto gelijk een ontzettende stap in de klassering maakt. Het is spannend om McLaren zo te zien terugkomen dit seizoen. Ze hebben niet een paar tienden gevonden met de nieuwe updates, maar een hele seconde, en dat is goed voor de sport. "

Toto is dus helemaal niet teleurgesteld over het eindresultaat, alleen een beetje verbaasd. Hij is er namelijk van overtuigd dat als de situatie anders was geweest, ze het gevecht met McLaren aan hadden kunnen gaan. "Om eerlijk te zijn dacht ik dat we McLaren hadden opgevreten zodra de safety car werd ingezet. Ik weet niet wat er met Aston Martin en Ferrari is gebeurd, maar zij hebben echt een stap terug gezet. Dit resultaat voor ons is meer dan solide. Ik ben blij met het podium voor Lewis en ik denk dat de meeste coureurs vandaag het maximale uit hun auto hebben gehaald."

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership