Als er één team is op de grid dat weet hoe het voelt om dominant te zijn, dan is het Mercedes wel. Het team won van 2014 tot en met 2021 het constructeurskampioenschap in de Formule 1, net als zeven wereldtitels op rij ( zes voor Lewis Hamilton, één voor Nico Rosberg in 2016). Ondanks de Red Bull-dominantie dit seizoen voelt Mercedes-teambaas Toto Wolff niets voor nieuwe reglementen om zo de dominantie van Red Bull en Max Verstappen in te perken: "Als teambaas wil ik niet het voorbeeld van anderen uit het verleden volgen door te zeggen dat we de regels moeten veranderen omdat we niet door kunnen gaan met de dominantie van één team", zegt de Mercedes-teambaas tegenover de media, waaronder RacingNews365.
Complimentje voor Red Bull en Verstappen
"Als een team domineert zoals Max heeft gedaan met Red Bull, dan is dat zo. Dit is een meritocratie. Zolang je je houdt aan de reglementen, zowel sportief als financieel, moeten we gewoon zeggen: 'goed gedaan'", geeft hij toe. Volgens de Oostenrijker is het aan de rest om de dominerende partij in de sport bij te benen. "Het is aan ons om in te halen, en als dat lang duurt, dan duurt het maar lang. Maar weet je, ik herinner me nog dat mensen klaagden dat het oneerlijk was toen wij het waren. Entertainment volgt uit sport, niet andersom. We kunnen niet WWE (Amerikaans worstelen, red.) zijn, met gescripte content. We willen geen geschreven inhoud."
"Beste auto die we ooit gehad hebben"
Mercedes verloor in 2021 met Lewis Hamilton het kampioenschap van Max Verstappen en dat jaar had Toto het gevoel dat zijn team geremd werd door reglementen. "We hebben het 2021-kampioenschap denk ik om een paar redenen verloren. Eén van die redenen was de laatste race. Maar we hebben ook verloren vanwege de reglementen die ingevoerd waren om het voordeel wat we hadden in 2020, wat een super dominant snel jaar was, te verkleinen." "Ik denk dat het de beste auto was die we ooit gehad hebben", gaat hij openhartig verder. "En dan tegen het einde van het seizoen aan werd de wedstrijd veranderd door een hap uit de vloer te nemen. En dit was om ons te stoppen. En dit kon je ook terugzien in de resultaten in 2021." "We waren niet zo competitief als Red Bull, maar in Silverstone ontgrendelden we meer van het potentieel van de auto en kwamen we terug in het kampioenschap. Maar destijds waren die nieuwe reglementen duidelijk bedoeld om de pikorde te herstellen", concludeert Wolff.
Meest gelezen