Toen Honda besloot om per 2022 de sport te verlaten, schakelde Red Bull snel door. Het zette een groots plan op. Vanaf 2022 zou de renstal het intellectuele eigendom van Honda overnemen en daarmee verder gaan tot aan de introductie van de nieuwe motorreglementen. Vanaf dan, 2025, zal Red Bull met haar eigen ontwikkelde motor gaan racen. Daarvoor heeft het Red Bull Powertrains opgezet en bouwt het naast de al bestaande fabriek extra hallen waar de motor tot leven zal komen. Het eerst heikele punt waar Red Bull druk mee bezig is, is het zoeken van personeel. De afgelopen weken wandelden er enkele (grote) namen van de motorafdeling van Mercedes naar die van Red Bull, tot onvrede van de kampioenen. Toto Wolff kan echter wel begrip opbrengen voor de grote concurrent, zo vertelt hij in een interview met Motorsport Total . "Als ik een nieuwe fabriek op zou zetten, dan zou ik het ook zo doen. Er is echter nog een lange weg te gaan om van een handvol mensen naar een volledig opererende motorfabriek te gaan." Toch denkt de Oostenrijker dat het het team van Max Verstappen kan lukken, maar ze hebben nog een lange weg te gaan. "Ik denk dat Red Bull het kan met de middelen die ze er in stoppen, maar Mercedes en andere teams zijn al decennia aanwezig in de sport en hebben dit soort structuren opgezet. Vijftien medewerkers en een leeg stuk grond is niet genoeg om binnen drie jaar een eigen competitieve motor mee te bouwen." Ondanks dat kan Mercedes niets anders dan Red Bull en haar motorambities serieus nemen. "We nemen ze heel serieus, want het is een geweldig team met zakken die diep genoeg zijn om zo'n avontuur aan te gaan. We weten echter een ding: in de Formule 1 heeft alles tijd nodig. Geen enkel geldbedrag kan de normale leercurve versnellen."
Meest gelezen