Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff deelt bizarre statistiek over gestuiter Mercedes

Toto Wolff heeft te doen met zijn coureurs, Lewis Hamilton en George Russell. Buiten dat het mentaal niet makkelijk moet zijn om het moeilijk te hebben in een Mercedes, incasseren ze door porpoising letterlijk ook hele rake fysieke klappen.

Hamilton Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

We zagen na afloop van de Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan hoeveel moeite het Lewis Hamilton kostte om uit zijn Mercedes te stappen. Hij kampte met zeer veel pijn aan de rug. Niet verwonderlijk, zoals teambaas Toto Wolff aan Viaplay uitlegt als hem gevraagd wordt of de rugklachten direct verband houden met porpoising.

"Dat heeft alles te maken met de klappen tegen de grond", zo bevestigt hij. "De coureurs krijgen daarbij (herhaaldelijk, red.) een verticale impact van 6 g te verwerken. Dat manifesteert zich dan niet enkel meer in de spieren, maar het raakt ook de botten." Ter verduidelijking: dat betekent dat de coureurs zes keer hun eigen lichaamsgewicht te verwerken krijgen. Bij 'ongetrainde' mensen zou dat zelfs kunnen leiden tot bewusteloosheid.

Wolff schaart zich achter de woorden van met name George Russell, die meent dat er iets aan de technische reglementen gedaan moet worden om dit soort lichamelijke klachten tegen te gaan: "Op één coureur na was iedereen het daarmee eens toen daar over gesproken werd, maar ik weet ook niet wat er überhaupt aan gedaan kán worden."

Wolff dankbaar voor verspeelde punten Ferrari

Wolff zag met velen een wat te tamme race, dat terwijl er toch best wat spektakel, al dan niet met safety cars, werd verwacht: "Soms verwacht je dat ze allemaal gaan crashen en als de coureurs dat dan horen, gaan ze vanzelf voorzichtiger rijden", grapt de Mercedes-teambaas.

De Oostenrijker geniet niet per se van de pech van Ferrari, maar weet wel dat men mede daardoor heel veel waardevolle punten kan sprokkelen: "De andere jongens zijn nu te snel, maar ik weet zeker dat we ons ware potentieel nog kunnen ontgrendelen. Daarom zijn alle punten die we nu kunnen pakken zeer waardevol aan het einde van de rit."

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier

86 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels