Natuurlijk zijn er heel veel coureurs die dromen van een plek in de Formule 1 bij AlphaTauri, maar er zijn zeven jonge coureurs binnen het team van Red Bull die de meeste kans op dit stoeltje maken. Red Bull-teambaas Christian Horner liet eerder al weten dat dit aantal in de toekomst waarschijnlijk wat uitgedund gaat worden. Maar welke zeven coureurs staan er momenteel bovenaan de lijst?
Liam Lawson (Super Formula, P2, en Red Bull-reserve)
De grootste kanshebber op een stoeltje bij AlphaTauri op dit moment moet haast wel Liam Lawson zijn. De Nieuw-Zeelander werd derde in het Formule 2-kampioenschap van 2022 en rijdt nu in de Super Formula in Japan waar hij op dit moment met één punt achterstand tweede staat. Tevens is hij al sinds 2019 lid van het Red Bull Junior Team. Talent heeft hij zeker. Zo won hij zijn debuutrace in de Formule 2 in 2021. Hij reed datzelfde jaar ook DTM naast Alexander Albon. 19 Juni 2021 won Lawson de openingsrace van de DTM in Monza, waardoor hij de jongste racewinnaar ooit werd in die klasse. Hij stond zelfs op het punt DTM-kampioen te worden, zij het niet dat hij in de laatste race uit de wedstrijd werd gekegeld. Overigens heeft hij ook al een aantal keer getest voor het team van AlphaTauri en reed hij in 2022 tijdens de GP van België en GP van Mexico een vrije training. Op dit moment is Lawson nog steeds reservecoureur voor AlphaTauri en Red Bull. Afgelopen december verreed hij in de RB18 van Verstappen een testdag in Abu Dhabi. Als hij kampioen wordt in Japan, staat Lawson zonder twijfel op poleposition voor een AlphaTauri-zitje in 2024.
Ayumu Iwasa (F2, P3)
Dit is het tweede seizoen van Ayumu Iwasa in de opstapklasse. De Japanner staat op dit moment derde in het F2-kampioenschap en won in 2020 het Franse Formule 4-kampioenschap. Tijdens zijn eerste jaar in de Formule 2 eindigde hij als achtste, waardoor hij gekroond werd tot 'Rookie of the Year'. Sinds 2021 is hij ook Red Bull-junior. Na Lawson lijkt hij de eerstsvolgende favoriet voor een AlphaTauri-zitje, maar met Tsunoda heeft Red Bull natuurlijk al een Japanner in de koningsklasse. De energiedrankjesfabrikant hoeft tegelijkertijd Honda niet meer tevreden te houden, want na 2025 zullen de wegen tussen de twee partijen scheiden. Dat zal de zaak van Iwasa geen goed doen, maar onder de streep zal het vooral gaan om zijn prestaties, niet zijn afkomst. Met een derde plek in zijn tweede jaar in F2 doet hij het prima. Zou hij samen met Lawson de stap kunnen maken?
Enzo Fittipaldi (F2, P7)
Deze Formule 2-coureur heeft een bekende achternaam, en dat komt omdat zijn opa tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi is. De jonge Braziliaan komt uit een racefamilie en maakte in 2017 zijn Formule debuut in het Italiaanse F4-kampioenschap, waar hij negende werd in de eindstand. Het jaar erop, in 2018, deed hij het een flink stuk beter en werd hij tot kampioen gekroond, waarna hij zijn debuut in Formula Regional-klasse maakte. Hij won de seizoensopener en werd tweede in het kampioenschap. Vervolgens debuteerde hij in het F3-kampioenschap, waar hij eindigde op de 15e plaats in het klassement. In 2021 maakte Enzo een overstap naar de Verenigde staten, waarin hij meedeed aan het Indy Pro 200-kampioenschap. Na één raceweekend verliet hij deze klasse echter om weer terug te keren naar Europa, naar de Formule 3. Halverwege het seizoen maakte hij de overstap naar de Formule 2. Het jaar daarop, in 2022, reed hij een volledig F2-seizoen en werd hij achtste in het klassement. Begin dit jaar trad hij toe tot het Red Bull Junior Team, en hij staat nu op de zevende plek in het F2-kampioenschap. Alhoewel de Braziliaanse markt een interessante is voor Red Bull, net als bijvoorbeeld de Mexicaanse dat is via Sergio Perez, lijken de prestaties van Enzo momenteel nog niet goed genoeg om een zitje in F1 mee af te dwingen. Is hij een van de coureurs die sneuvelt als Red Bull het mes in haar opleiding zet?
Dennis Hauger (F2, P9 en reservecoureur)
Hauger heeft net als Iwasa het Franse Formule 4- kampioenschap gewonnen, alleen was dit een jaar eerder, in 2019. Red Bull liet al even geleden haar oog op deze Formule 2-coureur vallen, want hij werd in 2018 namelijk al onderdeel van het Red Bull juniorprogramma. De Noor won tijdens zijn tweede Formule 3-seizoen het kampioenschap, waarna hij doorstroomde naar de Formule 2. In 2022 reed hij voor het team van Prema en werd hij 10e in de eindklassering. Dit seizoen is hij overgestapt MP Motorsport, waar hij al twee overwinningen heeft geboekt en vier keer op het podium stond. Op dit moment staat hij op de negende positie in het Formule 2-kampioenschap, een positie waar Marko niet heel tevreden mee zal zijn in zijn tweede seizoen.
Zane Maloney (F2, P10 en reservecoureur)
Deze 19-jarige coureur begon in 2019 in het Britse Formule 4-kampioenschap aan zijn single seater-carrière. Hij is één van de twee coureurs die drie races in een weekend wist te winnen. Hij won dat kampioenschap en deed daarna mee aan het Formula Open Championship. Daar werd hij achtste. In 2022 maakte hij zijn debuut in het Formule 3-kampioenschap waar hij tweede werd. Victor Martins won dat kampioenschap met vijf punten verschil. Datzelfde jaar werd hij ook Red Bull Junior-coureur. Op dit moment rijdt hij zijn eerste jaar in de Formule 2 en is hij reservecoureur voor Red Bull. De kans dat hij naar voren zal worden geschoven is nihil. De Barbadiaan zal nog minstens een jaar in F2 moeten rijpen.
Jak Crawford (F2, P13)
Hetzelfde geldt voor Jak Crawford, een 18-jarige Amerikaan, die eveneens sinds dit jaar in de Formule 2 uitkomt. Hij begon zijn Formule-carrière in 2021 in de Formule 3, waar hij 13e werd. In dat jaar reed hij ook in het Euroformula Open Championship, waar hij als derde eindigde in het klassement. In 2022 reed hij wederom in de Formule 3 en veroverde hij zijn eerste overwinning op de Red Bull Ring. Dat seizoen sloot hij af met een zevende plek. Tevens reed hij dat jaar ook de Formula Regional Asian Championship, dat hij afsloot op positie zes. Dit jaar rijdt hij in de Formule 2 en op dit moment staat hij met 39 punten op de dertiende plek in het kampioenschap. Veel indruk maakt hij dus nog niet. Een jaartje verder rijpen in F2 zal hem waarschijnlijk geen kwaad doen. Crawford (links) samen met Hadjar (rechts).
Isack Hadjar (F2, P15)
De laatste potentiële F1-coureur is Isack Hadjar. Isack begon zijn single seater-carrière in 2019 in het Franse F4-kampioenschap, waar hij zevende werd. In 2020 reed hij wederom in de Franse F4 en toen ging het een stuk beter en eindigde hij als derde in de coureursstand. In 2021 maakt hij zijn debuut bij Formula Regional, waar hij vier punten achter zijn teamgenoot Zane Maloney eindigde en de award van 'Rookie of the Year' kreeg. Het jaar daarop reed hij in de Formula Regional Asian Championship waar hij derde werd, en is vanuit daar doorgestroomd naar het Formule 3-kampioenschap. Daarin werd hij netjes vierde en de Fransman mocht het daaropvolgende jaar meteen doorstromen naar de Formule 2. Op dit moment staat hij met 39 punten op de vijftiende plek in het kampioenschap tijdens zijn eerste F2-jaar. Hij is nog niet heel lang onderdeel van het Red Bull Junior Team, de Hitech-coureur maakt sinds 2022 deel uit van het juniorenprogramma. Tevens is hij de oogappel van Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko. "Als hij het ook goed doet in de F2, dan is er een grote kans dat Hadjar in de F1 rijdt in 2024", zei de baas van het juniorenprogramma vorig jaar tegenover AutoHebdo . Echt goed doet hij het dus niet met zijn vijftiende plek in het klassement. Tenzij Marko een doldwaze beslissing maakt, zal F1 voor Hadjar voorlopig nog te vroeg komen.
Meest gelezen