Ferrari eindigde de vrijdag bovenaan het scorebord, want Charles Leclerc was de snelste man tijdens de tweede vrije training. Reden genoeg voor tevredenheid zou je zeggen, maar niets is minder waar. Alhoewel de pace over een enkele ronde inderdaad goed is, moesten de Italianen tijdens de trainingen op racepace toegeven op Red Bull en Mercedes. Na afloop van de vrijdag blikt kampioenschapsleider Leclerc terug. Hij erkent dat er werk aan de winkel is. "Onze kwalificatieruns zagen er niet slecht uit, maar we hebben wel nog wat werk te verrichten. Vooral qua racepace en qua bandenmanagement. De stints die we op de zachte compounds reden voelden beter dan de stints op de medium banden." Dat het zo warm is, maakt het niet makkelijk voor Ferrari en concurrenten. Genoeg dingen nog te doen voor het team uit Maranello op weg naar de kwalificatie. " Vrijdagavond gaan we alle data analyseren, om zo te ontdekken hoe we ons nog kunnen verbeteren. De omstandigheden zijn dit weekend heel anders dan de laatste keer dat we hier waren tijdens de wintertestdagen."
Sainz worstelt
Sainz voelde zich tijdens VT2 ook niet bepaald lekker. De Spanjaard gaf drie tienden toe op zijn teamgenoot en klokte de vierde tijd. In de lange run had ook hij veel last van bandenslijtage. Toch heeft hij goede hoop op verbetering. "Het was een beetje een lastige tweede vrije training in vergelijking met de positieve eerste oefensessie. We worstelden met de banden en de balans nadat we enkele aanpassingen hadden doorgevoerd. We moeten het goed gaan onderzoeken en de juiste wijzigingen maken op weg naar de zaterdag. We hebben veel data, dus ik ben er zeker van dat we een comfortabelere set-up kunnen vinden." De Ferrari-man weet wat de doorslag kan gaan geven dit weekend: de banden. "Hier in Barcelona lijkt het erop dat er door de hitte veel bandenslijtage is en dat kan een cruciale rol spelen tijdens de race. Dat gaan we in de gaten houden." Update: De nacht zou inderdaad lang blijken te zijn. De FIA maakt op zaterdagmorgen bekend dat Ferrari zich net als McLaren en Williams niet aan de tijdklok had gehouden. Omdat dat voor alle drie de teams de eerste van maximaal twee keren is, blijft het zonder gevolgen. Ferrari gaf aan dat men het chassis van Carlos Sainz heeft gewisseld vanwege een probleem met de brandstofinrichting.
Meest gelezen