Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Worstelende Leclerc geeft Ferrari een duidelijke opdracht mee in Italië

Voor Charles Leclerc verliep de vrijdag in Italië minder dan die van zijn teamgenoot. Hij heeft wel een vermoeden waarom en zet zijn team aan het werk.

Leclerc Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Carlos Sainz schitterde op vrijdag in Monza, terwijl Charles Leclerc het wat lastiger had. In de tweede vrije training kwam de Monegask niet verder dan P6, tegenover de snelste tijd voor Sainz. Toch was er ook iets positiefs te melden, maar in aanloop naar de kwalificatie moet er nog wel het een en ander beter aan Leclercs kant van de garage.

"Met veel brandstof aan boord was het heel goed, maar met weinig brandstof worstelde ik. Ik denk echter dat we wel weten wat we moeten doen in aanloop naar de zaterdag. Mijn afstelling was wat anders (dan die van Sainz, red.), dus ik moet wat resetten en de focus meer leggen op de low fuel runs, want daarin hadden we het lastig."

Dit weekend is het Alternate Tire Allocation-format van kracht. De coureurs hebben minder bandensets tot hun beschikking en moeten in Q1 verplicht op de harde banden, Q2 verplicht op de medium banden en Q3 verplicht op de zachte banden kwalificeren. Wat voor effect heeft dat? Het wordt door F1TV aan Leclerc gevraagd.

"In VT1 hebben we eigenlijk maar één bandenset gebruikt, tegenover twee in een normaal weekend. Minder representatieve ronden, dus. In VT2 was het vergelijkbaar, omdat we een set hebben uitgespaard. In VT3 hebben we eveneens een set minder tot onze beschikking, dus daarin zullen we een set banden gebruiken die we ook al op vrijdag hebben gebruikt."

"Dus ja, je moet jezelf aanpassen", concludeert hij. "Je gebruikt minder nieuwe banden, dus je hebt wat minder voorbereiding op de kwalificatie. In Q1 en Q2 gebruiken we de harde en de medium banden, waar we pas een keer op hebben gereden dit weekend. Het wordt dus interessant! We hebben heel wat minder voorbereiding op de kwalificatie en wat meer op de race. Dus we moeten echt aan de bak met onze kwalificatiepace."

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Zag 'masterclass' van Verstappen: "Een race-machine!"