Tijdens de Grand Prix van Italië crashten Lewis Hamilton en Max Verstappen samen uit de race doordat de twee elkaar geen centimeter ruimte gaven, een logisch gevolg van het spannende titelgevecht tussen de twee kemphanen. Volgens Alexander Wurz zijn het juist die acties van de F1-coureurs die ervoor zorgen dat de Formule 1 steeds beter bekeken wordt. "We hebben op dit moment in Oostenrijk geen F1-coureur zoals jullie in Nederland hebben met Verstappen", begint Wurz zijn verhaal in een stralend Italiaans zonnetje op het circuit van Monza. Daar sprak RacingNews365 in exclusief interview met de voormalig Benetton-coureur over de huidige populariteit van de Formule 1. "Ondanks dat we dus geen coureur van dat niveau hebben, stijgen de kijkcijfers in ons land enorm. Dat is al mooi om te zien, maar we zien dat vooral ook jongere steeds meer afstemmen op de F1-races en dat is nog belangrijker. In mijn ogen gebeurt dit, doordat we op het moment prachtige duels zien in de Formule 1 waarbij menselijke fouten worden gemaakt. Zo maakte Hamilton bijvoorbeeld nog een slechte start tijdens de sprintkwalificatie op Monza. Die fouten worden gemaakt omdat er onwijs veel druk staat op de teams en coureurs. Door die druk zie je dat zelfs de beste coureurs fouten kunnen maken en dat is nu net wat de fans willen zien. Ze willen namelijk zien dat de coureurs ondanks hun grote status, uiteindelijk toch gewoon mensen zijn." De boomlange Wurz kijkt daarnaast tevreden toe hoe de huidige F1-organisatie probeert wat veranderingen door te voeren in de koningsklasse van de autosport. "Soms denk ik weleens, laat dingen nu even wat langer wat ze zijn, zodat je een goede balans op kunt maken. Zo zie je nu bijvoorbeeld een geweldige strijd met de huidige generatie wagens. Toch moet je altijd bezig zijn om je product te verbeteren en daarom is het interessant om te zien wat de gevolgen zijn van de sprintkwalificatie. Het verandert namelijk de opzet van het raceweekend en we moeten een aantal races de tijd nemen om een goede mening te kunnen vormen over dit concept." "Daarbij moet je niet alleen naar jezelf kijken, maar vooral de fans betrekken bij het proces. We moeten weten wat zij ervan denken en de informatie die je vergaart uit de meningen van de fans, kun je gebruiken om je eigen product te verbeteren. We zien op dit moment een moderne vorm van een business development concept, waarbij je dingen uitprobeert en op basis van de reacties het model gaat optimaliseren. Ik denk dat dat een goede keuze is geweest van de F1-organisatie en daarom ben ik van mening dat we voorlopig nog verder moeten gaan met dit weekendformat. Laten we dit concept tijdens nog wat races uitproberen en daarna kijken wat de fans ervan vinden."
Meest gelezen