Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wurz smeekt om grindbakken op Zandvoort: "Asfalt straft fouten niet af"

In mei 2020 zal het Formule 1-circus neerstrijken in Zandvoort voor de eerste van minimaal drie opeenvolgende Nederlandse Grands Prix. In de aanloop naar volgend jaar zal het circuit nog wel wat veranderingen moeten ondergaan om de baan beter geschikt te maken voor Formule 1-bolides. Alexander Wurz, ex Formule 1-coureur en veiligheidsadviseur van de FIA, hoopt dat de bestaande uitloopstroken van gravel niet worden aangepast.

Volgens Alexander Wurz zijn de grindbakken die momenteel naast de baan op Circuit Zandvoort liggen perfect voor de Formule 1-races die er vanaf volgend jaar zullen worden verreden. "Ik smeek de organisatoren om met grind te blijven werken en niet over te schakelen naar uitloopstroken van asfalt." "Gravel naast de baan houdt de coureurs wakker", laat de Oostenrijker in gesprek met RacingNews365 optekenen. "Het zorgt ervoor dat fouten altijd worden afgestraft. Tijdens de vrije trainingen, tijdens de kwalificatie en natuurlijk tijdens de race." "Door de grindbakken worden we er aan herinnerd dat Formule 1 een precisiesport is en dat het maken van fouten grote consequenties met zich meebrengt. Dat is wat de toeschouwers en coureurs graag willen zien." "Zeker als het hard waait en de baan nat is, kunnen de coureurs zich van hun concurrenten onderscheiden, en zeg nou eerlijk, in Nederland is die kans best aanwezig", eindigt Wurz met een knipoog. Met medewerking van Joe van Burik

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"