Na een lange zomerstop is het komend weekend eindelijk weer tijd voor een Formule 1 Grand Prix. En het is niet zomaar een race, want de GP van Nederland op Circuit Zandvoort staat op het programma. Voordat het circuit in 2021 terugkeerde op de kalender, moest er nog wel het een en ander worden aangepast. Daar was Dromo, het bedrijf van CEO Jarno Zaffelli, verantwoordelijk voor.
"Ik zeg dit echt niet alleen omdat ik nu met een Nederlander praat. Zandvoort is voor ons als bedrijf het hoogtepunt in onze carrière geweest, tot nu toe. Op veel plekken is het zo dat je compromissen moet sluiten en je aanvankelijke ideeën en ontwerpen wat aangepast moeten worden. In Zandvoort was dat eigenlijk niet zo. Daar moesten we vooral rekening houden met de milieueisen en dat soort dingen", zo vertelt Zaffelli tegenover De Telegraaf.
En hij reist af richting Zandvoort om het lokale onderhoudsteam te ondersteunen. "Dan gaat het vaak om details, of om werkzaamheden die benodigd zijn na bijvoorbeeld een crash. Deze week passen we een paar cosmetische dingen aan richting bocht 6. De huidige Formule 1-auto's gaan tegenwoordig crazy fast in dat gedeelte."
Banking
Bovendien is Zaffelli ingehuurd om het gloednieuwe stratencircuit in Madrid te ontwerpen en te bouwen. "Onze rol bestaat uit het ontwerpen en begeleiden van de bouw van de gehele faciliteit. Alles verloopt wat dat betreft volgens schema en ik weet zeker dat het op tijd af is. Maar een evenement gaat om meer dan een circuit. Over de organisatie zelf kan ik weinig zeggen, maar de werkzaamheden wat de baan zelf betreft verlopen voorspoedig."
De CEO van Dromo vervolgt: "In Madrid hoopten we op een banking van 34 graden in bocht 12. Dat was de intentie, maar bleek helaas niet mogelijk. De FIA vond dat uit veiligheidsoverwegingen niet verstandig, omdat er geen mogelijkheid is om de baan te testen voordat er wordt geracet met compleet verschillende auto’s in 2026. Dus nu wordt het een hellingshoek van 14 graden."
Zodoende blijft Zandvoort op dat gebied uniek. "We wilden het in Madrid eigenlijk nóg extremer aanpakken, maar dat kon helaas niet. Maar het moge duidelijk zijn dat Zandvoort onze ogen heeft geopend. Ik denk dat het op een bepaald moment mogelijk wordt om iets steiler te ontwerpen dan we in Zandvoort zien, maar dat duurt denk ik nog wel een paar jaar", aldus de Italiaan, die tot slot mooie woorden over heeft voor ons kleine kikkerlandje.
"Ik kom sowieso graag in Nederland. Mijn dochters zien jullie land nu als hun tweede thuis. Ook als de Formule 1 is verdwenen, blijven we hier komen. We zijn er heel trots op wat er in Zandvoort is neergezet en dat wij daar aan mee hebben kunnen helpen. Kan je je de regenrace van twee jaar geleden nog herinneren? Fernando Alonso stapte uit de auto en het eerste wat hij zei was: 'Kunnen we nog een race doen?' Een betere recensie is er niet denkbaar."
Ook interessant:
Na een veel te lange zomerstop gaan we komend weekend eindelijk weer racen in de Formule 1, en wel op Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland! Max Verstappen moet echter hopen op een wonder, zo concluderen Tom Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!