Na 35 jaar afwezigheid keerde de Formule 1 in 2021 terug in Nederland. Circuit Zandvoort pakte die kans met beide handen aan en wist een geweldig evenement neer te zetten. De Dutch GP won zelfs de titel 'Promotor of the Year' als waardering voor het evenement in de Noord-Hollandse duinen. De afgelopen jaren is het circuit flink onder handen genomen, waarna ook de DTM besloot om Zandvoort opnieuw aan de kalender toe te voegen.
Afgelopen weekend trapte de DTM het evenementenseizoen af op het circuit in Zandvoort, waarna later dit jaar ook de Historic Grand Prix en natuurlijk de Formule 1 nog naar het dorp komt. Het zijn de drie grote evenementen van dit jaar in Zandvoort, maar als het aan Erik Weijers, Chief Sporting Officer, ligt, blijft het daar niet bij. Hij vertelt over de plannen van Circuit Zandvoort in gesprek met Motorsport: "Ambities zijn er zeker, maar onze beperking zit natuurlijk in het aantal geluidsweekenden dat we hebben."
"Dat zijn er maar vier per jaar. Dus ja, we hebben zeker wel ambities richting andere kampoienschappen. Maar met Formule 1, Historic Grand Prix en DTM hebben we al drie van vier weekenden gevuld. En dus blijft er nog maar één weekend over. Nou hebben we ook een goede relatie met de GT World Challenge, die dit jaar niet aanwezig is, maar waarmee we voor volgend jaar alweer goede gesprekken voeren. Dus ja, dan blijft er niet zo heel veel ruimte over."
Nieuwe pitstraat
Vorig jaar kwam de GT World Challenge nog wel naar Zandvoort, waardoor toen alle vier de geluidsweekenden waren gevuld. Dit jaar sloeg de klasse Zandvoort dus over, maar dat is geen ramp volgens Weijers: "Ze rijden dit jaar niet op Zandvoort en dat komt omdat ze dit jaar een race in Djedda aan de kalender hebben toegevoegd. En die was aan het einde van het jaar gepland. Wij stonden ook voor het einde van het jaar op de kalender. Op een gegeven moment moesten ze een keuze maken en toen hebben ze voor Djedda gekozen. Maar voor volgend jaar zijn we weer goed met elkaar in gesprek."
Een andere ontwikkeling in Zandvoort is de oplevering van de uitbreiding van de pitstraat. Dit was nodig om aan de eisen van de FIA en de Formule 1 te voldoen. Weijers is blij met het eindresultaat: "Daar zijn we heel blij mee. Het ziet er ook mooi uit. De reden is natuurlijk voor de Formule 1, dat er meer ruimte in de pitstraat moest komen. Dus die ruimte beneden wordt ook tijdens de Grand Prix als pitbox gebruikt."
Voor de toeschouwers op Zandvoort zal het een raar gezicht geweest zijn, want de nieuwe pitbox zag er niet uit als een pitbox. Toch neemt Weijers die zorgen weg: "De glaspuien die er nu inzitten worden er dan uit gehaald. Het is een multifunctionele ruimte op het circuit, die we voor tal van dingen kunnen gaan gebruiken. Zo met de Historic Grand Prix is het bijvoorbeeld een ruimte voor een tentoonstelling. En allerlei andere activiteiten staan er gepland, het hele jaar door. Dat maakt het wel uniek. En geeft het een mooie toevoeging aan de kwaliteit die we hier hebben."
Ook interessant:
Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers!
Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!