Het was zelfs op de vrijdag nog dat Lando Norris baalde van zijn kwalificatie, omdat hij naar eigen zeggen met de snelste auto van het veld sowieso Red Bull en Max Verstappen had kunnen verslaan in de strijd om poleposition. Een dag later maakte hij dat stoer waar in de Sprint Shootout, maar in de race hield hij nog geen paar honderd meter stand tegen de wereldkampioen.
Hij leek lange tijd in het spoor te kunnen blijven van Verstappen, maar toen Verstappen echt aanzette, reed hij in 8 ronden tijd zo'n 3 seconden bij de Brit weg, wat gelijk zou staan aan 25 seconden in de totale hoofdrace. Bovendien, de mannen die hem dus enige tijd bij leken te kunnen houden, Lando Norris, maar ook Sergio Perez, starten vandaag respectievelijk als 7e en 9e. Daar heeft hij dus al geen omkijken naar.
Kijkt hij wél om, dan ziet hij de Ferrari van Charles Leclerc en twee Aston Martins achter zich staan. De zaterdag wees uit dat de racepace van hen geen bedreiging zal vormen voor Verstappen en hetzelfde geldt voor de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell, die vanaf de derde startrij vertrekken. Hamilton viel in de sprintrace met afgetrapte banden als een baksteen terug, daar waar Verstappen nog iets van leven in zijn banden wist te houden.
En Verstappen hield zijn banden in leven, omdat hij marges in kon bouwen, terwijl de concurrenten veel meer met het mes tussen de tanden reden om ook maar bij de kop in de buurt te blijven. Verstappen bouwde die marges ook bewust in, met in het achterhoofd de race van vorig jaar.
"Toen hadden we in de sprintrace al heel erg veel last van slijtage en daarom was ik vandaag wat voorzichtiger", zo legt de Nederlander uit aan onder andere RacingNews365. "En dat pakte goed, ook al voelden de banden geen moment echt geweldig aan. Maar met het management dat we deden pakte het goed uit."
Anderen bekeken ook:
Verliezen in 2022 vs. winnen in 2023
Hoop op een succesje tegen Red Bull werd natuurlijk ingegeven door het feit dat Mercedes hier vorig jaar wist te winnen, omdat Red Bull steken liet vallen. Maar de geleerde lessen van vorig jaar hebben Red Bull dit jaar in het zadel geholpen, zo bevestigt ook teambaas Christian Horner tegenover onder andere RacingNews365.
"Vorig jaar zaten we verkeerd met de setup. Met maar één training was het heel lastig om dat in één keer goed te krijgen en de achterstand die we daardoor opliepen, bleek kostbaar. We hebben daar echter van geleerd en hebben die lessen hier in de praktijk gebracht, waardoor we wederom een sprintrace hebben weten te winnen."
"De setup die we hebben gevonden, geeft ons bovendien vertrouwen voor de race van zondag, zeker ook nu wat net wat meer informatie hebben over de slijtage van de banden bij de verschillende teams."
Natuurlijk moet de auto van Red Bull heel blijven en mag Max Verstappen geen persoonlijke fouten maken, maar zonder dat soort calamiteiten moeten Verstappen en Red Bull de klus kunnen klaren.

Wie wint de Grand Prix van Brazilië 2023?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeHet F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op