Grand Prix van Oostenrijk, 2019 Zijn uitgangspositie was vóór het doven van de startlichten nog uiterst gunstig, maar na een slechte start valt Max Verstappen ver terug. Wat volgt is een inhaalrace waarbij het niet eens zozeer opvalt hoeveel mensen hij inhaalt, maar vooral wíé. Van de achtste plaats werkt hij zich op eigen kracht op naar de leiding van de race en uiteindelijk de overwinning. Daarvoor passeert hij met de Honda-motor in het achteronder alle grote namen van de sport, waaronder Valtteri Bottas, Sebastian Vettel en de nieuwe, toekomstige ster, Charles Leclerc. Zelfs de wedstrijdleiding kon hem niet van de overwinning afhouden toen er gekeken werd of de actie op de Monegask wel helemaal fair was. Grand Prix van België, 2015 In het eerste seizoen van Max Verstappen als racecoureur van Toro Rosso steelt de Nederlander de show op 'zijn' Spa-Francorchamps. Een gridstraf werpt hem na de kwalificatie terug naar de achttiende startplaats. Met een daverende inhaalrace rijdt hij op de zondag naar de achtste plaats. Het is misschien niet zozeer de eindklassering die het tot een geweldige inhaalrace maakt, maar wél zijn acties. De manoeuvre buitenom bij Felipe Nasr in Blanchimont staat iedere F1-liefhebber in het geheugen gegrift. Grand Prix van Brazilië, 2016 Deze race is geen traditionele inhaalrace in de zin van dat hij een slechte uitgangspositie heeft bij de start. Tijdens de kletsnatte GP besluit Max Verstappen in de slotfase van de race toch nog maar een nieuw setje full wets te gaan halen, wetende dat hij daarmee ver terugvalt. Wat volgt is een masterclass regenrijden. Van de zestiende plaats werkt hij zich in luttele ronden op naar de derde plaats. De Red Bull-coureur vindt grip waar andere coureurs daar niet in slagen. De vergelijking met de legendarische Ayrton Senna is na die race niet overtrokken.
Grand Prix van China, 2017 In een seizoenshelft waarin pech Max Verstappen op de hielen lijkt te zitten, vormt de Grand Prix van China een enkel lichtpuntje. Dat zou overigens niemand op voorhand zo gesteld hebben, want door motorproblemen start de Nederlander vanaf de zestiende plaats. Net als in Brazilië een half jaar eerder profiteert de jongeling optimaal van de natte omstandigheden. Met name de openingsronde is grandioos. Bij de eerste doorkomst ligt hij al zevende, om aan het eind van de race beslag te leggen op de derde plaats, nog vóór Daniel Ricciardo. Grand Prix van de Verenigde Staten, 2017 én 2018 In datzelfde jaar laat Max Verstappen op het Circuit of The Americas zien dat hij de weg naar voren doorgaans prima weet te vinden. Dankzij een nieuwe motor start de dan tweevoudig GP-winnaar als zestiende. Hij rijdt zowaar naar het podium, maar wordt teruggezet vanwege een in de ogen van de wedstrijdleiding illegale inhaalactie op Kimi Raikkonen. Een jaar later zijn er 'broodjes' aan de binnenkant van die bocht gelegd om een herhaling te voorkomen. Uitgerekend Verstappen rijdt zijn wielophanging er op stuk tijdens de kwalificatie. Verstappen neemt een dag later revanche door zijn inhaalrace van 2017 te herhalen, maar het ditmaal af te maken met een tweede plaats. Grand Prix van Rusland, 2021 Max Verstappen moet ergens in het seizoen nog een gridstraf nemen, nadat hij een motor verloor in zijn zware crash op Silverstone. Red Bull kiest ervoor dat te doen in Sotsji, daar waar hij toch al een gridstraf heeft voor een crash met Hamilton in de race op Monza. De inhaalrace die volgt brengt hem voorbij coureurs als Charles Leclerc en Valtteri Bottas die ook achteraan aansluiten op de grid, maar achter Fernando Alonso stagneert de opmars. Als in de slotfase echter het regenwater naar beneden komt, is als hij vroege wisselaar naar intermediates als een vis in het water en katapulteert hij zich naar de tweede plaats.
Meest gelezen