GP China De Chinese Grand Prix leek op slot te zitten, tot Red Bull tijdens een Virtual Safety Car de pits indook voor een verse set softs. Verstappen en Ricciardo stoomden vanaf de vijfde en zesde positie razendsnel op en gingen als een warm mes door de boter. Voor Vettel had dit grote gevolgen toen Verstappen bij de hairpin ging voor een gat dat er nooit was. Beide coureurs spinden, maar konden hun weg vervolgen. De Ferrari van Vettel was zo zwaar beschadigd dat hij slechts als achtste over de meet kwam. Hamilton, die achter de Ferrari-coureur reed ten tijde van het ongeval, profiteerde optimaal en finishte als vierde. De Brit scoorde zo negen punten meer dan zijn Duitse rivaal . GP Baku Een knotsgekke race, met een knotsgek einde! Dankzij de crashende Red Bull’s van Verstappen en Ricciardo kwam de Safety Car op de baan. Bij de herstart ging Vettel vanaf de tweede plaats in de aanval bij Bottas, maar verremde zich compleet. In plaats van de leiding te nemen, viel de Ferrari-coureur terug tot de vijfde positie. Lewis Hamilton profiteerde in de slotronde van het wegvallen van Bottas en scoorde 25 punten. In plaats van uit te lopen op Lewis, verliet Vettel Baku met dertien punten minder dan zijn rivaal. GP Frankrijk Op het circuit van Paul Ricard ging het al in de eerste bocht mis voor Sebastian Vettel. De Duitser waagde een aanval bij Valtteri Bottas, maar ging voor een gat dat er niet was. Gevolg: twee topcoureurs met schade. Door een Safety Car kon Vettel van achteraan zijn weg naar voren inzetten, maar een vijfde plaats was zijn eindstation. Lewis Hamilton profiteerde en won de race eenvoudig en pakte vijftien punten meer dan de Duitser.
GP Duitsland Voor eigen publiek domineerde Ferrari de wedstrijd, maar kwam het toch met lege handen te staan. Rivaal Lewis Hamilton startte de race als vijftiende na problemen tijdens de kwalificatie. Vettel ging royaal aan de leiding, tot hij in het stadiongedeelte crashte. Een paar regendruppels en de druk van de natie werden Vettel teveel. In plaats van uit te lopen op Hamilton, nam de Brit de leiding in het WK over en scoorde met een sensationele zege 25 punten. GP Italië Twee Ferrari’s op de eerste rij betekende feest na de kwalificatie. Wat kon er nu verkeerd gaan? Om te beginnen de tactiek van Ferrari. Raikkonen vertrok vanaf pole, maar in plaats van de deur wagenwijd open te zetten voor Vettel gingen de Ferrari-coureurs knokken. Hamilton profiteerde dankbaar in de run naar de tweede chicane. De Brit viel aan bij Vettel, die nog wel probeerde om gebroederlijk door de chicane te gaan, maar er was slechts plaats voor één bolide. Gevolg: een spin van Vettel, die vanaf de laatste positie zijn weg kon vervolgen. Meer dan een vierde positie zat er niet in. Hamilton profiteerde optimaal en scoorde dertien punten meer. GP Japan Met een achterstand van vijftig punten was de titel al ver weg, maar na een negende plaats tijdens de kwalificatie lachte Mercedes in haar vuistje. Wederom ging Ferrari de fout in door als enige op intermediates naar buiten te gaan tijdens de kwalificatie. Vettel kende bij de start van de race een indrukwekkende openingsronde, maar zijn dadendrang was vervolgens te groot. Vanaf een vierde plaats vergaloppeerde hij zichzelf bij Spoon. De Duitser dook in een gat dat er niet was, ramde Verstappen en spinde zelf. Vanaf een twintigste positie wist Vettel zich nog op te werken naar een zesde plaats, maar door de titel kon definitief een kruis worden gezet. Hamilton liep nog eens zeventien punten uit. Conclusie In vijf Grands Prix verspeelde Vettel zelf talloze punten door eigen fouten. Slechts éénmaal was de Ferrari-coureur slachtoffer van een actie van een ander. In China, Baku, Duitsland en Italië profiteerde Hamilton optimaal, doordat hij voor de incidenten achter Vettel reed. In plaats van in deze races toe te slaan liep Vettel onherstelbare schade op.
Meest gelezen