De Formule E-klasse zag in 2014 het levenslicht en inmiddels zijn we bezig aan seizoen acht. Volgend jaar begint er een nieuw tijdperk, want de derde generatie Formule E-bolides zal dan in gebruik worden genomen. Deze moeten weer een stap geavanceerder zijn dan hun voorgangers, die in het seizoen 2018-2019 werden geïntroduceerd. Het wordt 's werelds meest efficiënte raceauto, claimt de raceklasse. 40% van de energie die er tijdens een race wordt gebruikt wordt opgewekt via de remmen. Er komt een tweede batterij bij, waardoor er twee keer zoveel energie wordt opgewekt dan voorheen. Verder is de elektrische motor goed voor 350kW (470pk), met topsnelheden van 320 kilometer per uur. De auto is lichter en smaller dan de huidige generatie, waardoor de auto wendbaarder is, wat uiteindelijk voor beter racen moet zorgen.
Zeven teams
De Formule E bestaat momenteel uit 12 teams, waarvan 7 al hebben toegezegd dat ze ook in seizoen 9 van de partij zullen zijn. Naar verwachting komen daar nog een aantal teams bij. Mercedes zwaait bijvoorbeeld af, maar is in onderhandeling met McLaren, dat het team over wil nemen en verder wil gaan in de Formule E. Later dit jaar wordt de complete lijst met deelnemende teams gedeeld. De zeven teams die in 2023 sowieso meedoen zijn DS, Jaguar, Mahindra, Maserati, NIO 333, Nissan en Porsche. Aan het einde van deze maand zal de nieuwe Gen3 Formule E-bolides voor het eerst aan het publiek worden getoond. Dat zal op 30 april in Monaco tijdens het E-Prix-weekend in de stadstaat gebeuren. Overigens is de kans aanwezig dat we de nieuwe generatie Formule E-bolides ergens de komende jaren ook in Eindhoven mogen verwelkomen. In de lichtstad is men namelijk druk bezig met het opzetten van plannen voor een Formule E-weekend door de straten van de Brabantse stad.
Meest gelezen