Ondanks de geweldige faciliteiten van Sauber in Zwitserland, is het huidige Alfa Romeo-team geen fabrieksteam. Dat gaat veranderen in 2026, als Audi het team volledig heeft overgekocht en naast de bolide ook de motor gaat produceren. Vanaf dan spreken we officieel van een fabrieksteam en dus zijn er verschillende F1-coureurs die nu al hopen op een zitje bij Audi. Dat geldt ook voor Guanyu Zhou, maar toch houdt de Chinees zich vooral bezig met huidige Formule 1-seizoen: "Ik probeer mezelf als coureur zijnde op dit moment vooral te verbeteren", aldus Zhou in een exclusief interview met RacingNews365 . "Ik heb nog een lange weg af te leggen, maar ten opzichte van vorig jaar heb ik mezelf zeker verbeterd. Het is nu vooral belangrijk om zo constant mogelijk te blijven. Je moet telkens proberen het maximale eruit te halen, dat is het belangrijkste. Op dit moment zijn we nog niet bezig met volgend jaar, maar ik ben blij om hier te zijn en te racen voor het team. Ik werk hier samen met goede mensen, met mensen die mij ook kennen. Dat helpt, omdat ze weten hoe je racet." In de toekomst zullen waarschijnlijk veel van de huidige werknemers bij het team blijven, ook wanneer Audi het team volledig heeft opgekocht. Dat zorgt volgens Zhou voor rust binnen het team. "Het team heeft duidelijke doelen voor ogen, voordat het team in 2026 verandert in Audi. Zo moeten we ook dit jaar goed presteren. Met het oog op de toekomst ziet het er goed uit, omdat het team een fabrieksteam zal worden. Dat is goed voor de toekomst van het team en de werknemers binnen het team. Zij zijn daarom nu extra gemotiveerd." Het interview gaat verder onder de foto.
Aston Martin
Net als ieder ander team hoopt ook Alfa Romeo, of het Audi van de toekomst, een stap te maken zoals Aston Martin dat in 2023 heeft gedaan. Ondanks dat Zhou ook graag die stap met zijn team zou maken, beseft hij dat dat niet zomaar zal lukken. "Aston Martin heeft geweldig werk afgeleverd en dat is natuurlijk ook wat wij willen doen. Zij horen nu namelijk makkelijk bij de beste drie teams op de grid. Daarom moeten we nu keihard blijven werken en proberen om zo snel mogelijk weer te staan waar we vorig jaar stonden", aldus Zhou, die zeer realistisch blijft over het ontwikkelingsproces van de huidige C43-bolide. Het realisme zorgt er echter ook voor dat Zhou nog niet echt vooruit wil kijken naar 2024, terwijl dat de eerste keer zou kunnen zijn dat hij in actie komt voor zijn eigen publiek. "De fans in China smachten inderdaad naar een nieuwe Grand Prix in eigen land. Ze zijn blij om mij te zien rijden als eerste Chinese F1-coureur, ze blijven me trouw volgen en ik hoop dat ik hun trots kan maken." Volgens Zhou is de Chinese fan net als de 'nieuwe' F1-fan niet alleen maar geïnteresseerd in het racen, ondanks dat men in China geen Netflix kan kijken. Daardoor hebben nog maar weinig Chinezen kennis gemaakt met de Drive to Survive serie, dat de koningsklasse van de autosport zo op de kaart heeft gezet in Amerika. "Ik denk dat de, laten we zeggen, 'nieuwe' Formule 1-fan ook in China heel erg kijkt naar wie je bent, naar je persoonlijkheid. Gaandeweg leren ze ook steeds meer over het racen. De oude fan is juist meer gericht op het racen en kijkt daarna pas naar wie je bent. Ik moet zeggen dat het voor mij niet uitmaakt, het is beide oké natuurlijk. Ik hoop vooral dat ik volgend jaar voor mijn eigen publiek zal racen."
Meest gelezen