Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo gaat de wedstrijdleiding om met straffen tijdens de sprintrace

Wedstrijdleider Michael Masi legt uit of en zo ja, op welke manier de FIA zaterdag tijdens de sprintrace in de Grand Prix van Groot-Brittannië straffen uit gaat delen aan coureurs als zij iets doen dat niet door de beugel kan.

Een nieuw format staat voor de deur. Aanstaande zaterdag wordt op Silverstone de eerste sprintrace van het huidige Formule 1-seizoen gehouden. In deze dertig minuten durende race over honderd kilometer wordt de startopstelling voor de echte race van zondag bepaald. Hoewel het korter duurt dan een normale race, zullen coureurs op dezelfde manier bestraft worden als zij over de schreef gaan, vertelt wedstrijdleider Michael Masi. Tijdstraffen kunnen bijvoorbeeld nog tijdens de sprintrace zelf worden toegepast, maar ook kunnen er gridpenalty's voor zondag worden uitgedeeld, zegt de Australiër in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Beide opties zijn beschikbaar. Gridstraffen, tijdstraffen, enzovoort. Dat kunnen we allemaal toepassen. Alleen de regels met betrekking tot de power units en dergelijke moeten nog door de F1 en de World Motorsport Council worden goedgekeurd." Volgens Masi zullen die regels dan ook op een andere manier worden toegepast en zich echt focussen op de race van zondag. "Maar zaken die van invloed zijn op je starpositie door een overtreding op de baan kunnen op dat moment worden bestraft door middel van een gridpenalty of een tijdstraf." Het enige wat volgens Masi zaterdag anders zal zijn, is de lengte van de race. "De sprintrace duurt natuurlijk maar dertig minuten met een maximum van volgens mij zestig of negentig minuten. Dat is de buffer die we hebben mochten we de race moeten stilleggen." Rode vlaggen en safety cars, wat doet de wedstrijdleiding daarmee? "Je moet per zaak kijken wat het voordeel is. Het zijn allemaal tools die we kunnen gebruiken. In mijn ogen moet je kijken naar het betreffende incident om te bepalen wat je in moet zetten, hetzij de safety car, de virtual safety car of de rode vlag."

Viaplay
x
LIVE Sprint Shootout Formule 1 GP China 2024