Tijdens de vrije trainingen zag je in de data stiekem al dat Max Verstappen serieus een zeldzame kans op succes had in Monza. In tegenstelling tot vorig jaar zat Red Bull er vanaf het eerste moment goed bij, mede door de uitstekende aerodynamische efficiëntie van de RB21. En als Verstappen zich ook goed voelt in de auto, weet je dat alles kan samenvallen.
Dat gebeurde uiteindelijk ook, op een zeer bijzondere wijze. Verstappen moest alles geven om de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri van zich af te houden, maar slaagde daar met een ultiem ronderecord wel in. De viervoudig wereldkampioen schreef namelijk Formule 1-geschiedenis door de snelste ronde aller tijden op de klokken te zetten. 1:18.792 en een gemiddelde snelheid van 264,682 km/h, daar kan je mee thuiskomen.
Maar hoe deed Verstappen dat? Door met name een geweldige eerste sector te rijden. Red Bull kwam daar in de vrije trainingen nog tekort, maar zette die achterstand recht voor de kwalificatie. Verstappen is opnieuw bovenin te vinden qua topsnelheden - mede door een getrimde achtervleugel - en weet ook het verlies op McLaren te compenseren in de tweede sector.
Topsnelheid
Daar zit ook de crux, want McLaren heeft juist duidelijk voor iets meer vleugel gekozen. Norris noteerde de snelste tweede sector, maar kon zijn opgelopen achterstand niet compenseren. Verstappen verloor slechts 45 duizendsten, vooral omdat hij Lesmo 1 harder durfde aan te vallen en zijn topsnelheid simpelweg hoger lag.
Toch is deze pole vooral te danken aan de kwaliteiten van Verstappen. De marges waren minimaal en bij een klein foutje had de 27-jarige wereldkampioen mogelijk niet eens in de top drie gestaan. Coureurs balanceren op een dun koord door het gebrek aan downforce op Monza, maar Verstappen wist er op het beslissende moment een perfect rondje uit te persen.
Ondertussen verliep het bij Ferrari allesbehalve vlekkeloos. De Scuderia koos voor eigen publiek duidelijk voor meer topsnelheid, want de SF-25 was een raket in de eerste sector. Charles Leclerc betaalde echter de prijs in de snelle bochten, waar hij meer dan een tiende verloor op Norris. En als je in je tweede run niet verbetert, wordt het sowieso een lastig verhaal.
Verstappen gaat natuurlijk nog wel een zware race tegemoet. McLaren heeft al het hele jaar een groot voordeel qua bandenslijtage en kan met twee auto’s bovendien strategisch spelen. Norris en Piastri strijden immers om de wereldtitel en durven zelf ook keuzes te maken, zo bleek in Hongarije. Daar pakte Norris de zege door slechts één keer te stoppen.
Toch heeft Verstappen zichzelf in een uitstekende positie gemanoeuvreerd. De Red Bull-coureur beschikt over meer topsnelheid, waardoor McLaren er een flinke kluif aan heeft om hem op het circuit in te halen. DRS is minder doorslaggevend vanwege de kleine vleugels waarmee de coureurs op het razendsnelle Monza rijden. Een gemiddelde snelheid van 264,682 km/u voor Verstappen: het blijft bijzonder.
Bekijk de data van de kwalificatie in Italië hieronder!
Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen op Monza of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!