Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mick Schumacher

Zo verliep het eerste Formule 1-weekend van Mick Schumacher

De zoon van zevenvoudig wereldkampioen en Formule 1-legende Michael Schumacher staat dit jaar op de grid. Hij zal echter weinig in beeld komen, want hij rijdt in de tegenvallende Haas ver achteraan. Zo verliep het debuut-weekend van de Duitser.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas

Nadat hij vorig jaar Formule 2-kampioen maakte Ferrari-junior Mick Schumacher, zoon van Formule 1-legende Michael Schumacher, de overstap naar de koningsklasse. Daar treedt hij bij Haas in de voetsporen van zijn vader, die zevenmaal wereldkampioen werd. Voor Mick zal het eerste jaar een stevig leerjaar worden, want hij zal in zijn Haas steevast achterin te vinden zijn.

De wagen werd behalve de verplichte veranderingen afgelopen winter namelijk niet aangepakt door de Amerikaanse renstal. Bij het Haas-team ligt de focus volledig op 2022, als de technische regels op de schop gaan en er een nieuwe wagen zal worden gebouwd. In combinatie met het budgetplafond hoopt Haas dan net als in de eerste jaren in de sport weer in het middenveld mee te kunnen doen.

Dat zal de renstal doen met Nikita Mazepin en Schumacher. Voorafgaand aan het weekend ging Schumacher in gesprek met onder meer RacingNews365 over zijn doelen voor de eerste Grand Prix. "Mijn belangrijkste taak is om de banden te begrijpen. Dat wordt heel erg belangrijk, om te leren begrijpen wat er nodig is om ze lang in leven te houden. Het wordt ook interessant voor het team om meer informatie te verzamelen over de banden, om te zien hoe deze zich ontwikkelt."

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Training & Kwalificatie

Op vrijdag mocht Mick de baan op. Hij reed al eens een vrije training voor Haas, maar dit was het begin van zijn eerste echte volwaardige Formule 1-weekend. Na afloop vertelt hij over het verloop van de trainingsdag. "Het was warm tijdens de eerste training, maar dat is goed voor het leerproces, om de wagen beter te begrijpen. In de tweede training was het weer heel anders, daar moesten we even aan wennen. Zodra dat lukte leek het beter te gaan. De lange runs waren zeer interessant en het betekende weer meer meters voor mij."

"Ik voelde me heel comfortabel in de wagen. Dat is een goed teken, dat betekent dat we een goede voorbereiding hebben gehad. Er valt nog wel veel te verbeteren. Als coureur moet ik heel hard werken om beter te worden en de auto beter te begrijpen. We hebben goede data verzameld en ik heb weer een mooi aantal meters gereden. We gaan kijken hoe ik mezelf nu verder kan verbeteren."

De verwachting was dat Schumacher en Mazepin zaterdag de laatste twee plekken in zouden nemen. Die verwachting kwam uit, maar natuurlijk is het dan nog steeds zaak om je teamgenoot te verslaan. Dat lukte de Duitser, die zijn teamgenoot enkele fouten zag maken.

Schumacher was foutloos en bovendien ruim zeven tienden sneller dan Mazepin, maar Mick moest wel een halve seconde toegeven op Nicholas Latifi van Williams, de naaste concurrent. Toch overheerste er zeker geen teleurstelling bij de jonge Duitser na afloop van zijn eerste kwalificatiesessie als Formule 1-coureur.

"We mogen het geen teleurstelling noemen. We hebben het goed gemanaged, we hebben een clean lap gehad, zoals we wilden. Onze achterstand was ongeveer wat we ervan verwacht hadden. Ik was 95% tevreden met mijn kwalificatieronde", zo concludeert Mick, die nogmaals benadrukt dat er nog een hoop te leren valt voor hem.

"Ik kan nog veel dingen verbeteren en daar zal ik nog wel een enige tijd mee bezig zijn, om alles beter te begrijpen. De eerste race op zondag gaat om het opdoen van ervaring. Hopelijk kan ik die ervaring in de loop van het jaar omzetten in een constante vorm die ik meeneem van de ene naar de andere sessie", aldus Schumacher.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

De race

De Duitser begon de Grand Prix van Bahrein op plek achttien na een straf van Sebastian Vettel. Zijn landgenoot en mentor reed hem al snel voorbij, waarna Mick achter hem een grote leegte zag. Mazepin schakelde zichzelf namelijk al in de openingsronde uit. De Rus verloor eigenhandig de controle over zijn wagen en eindigde in de muur.

Nadat de stofwolken van Mazepin waren opgetrokken en de race na een safety car periode weer op gang werd gebracht, was het Schumacher die op nagenoeg dezelfde wijze de controle verloor over zijn Haas. Hij deed dat bij het uitkomen van bocht vier en werd gespaard omdat er daar geen vangrails dicht op de baan stond.

Na afloop gaf hij toe dat die spin toch wel een smetje was op een verder prima eerste race. "Dit keer was ik 90% tevreden en 10% ontevreden, vanwege mijn spin na de herstart", verzucht hij. "Gelukkig kwam ik goed weg en was de auto in orde. In kon dus door blijven gaan en ervaring op blijven bouwen."

Toch spookte het moment tijdens de rest van de race van tijd tot tijd wel door zijn hoofd, erkent Schumacher. "Ik probeerde te begrijpen wat er was gebeurd. Al snel lukte dat, dus dat was positief. Na afloop van de spin was het natuurlijk zonde dat ik geen aansluiting had met de rest van het veld, al was het maar voor een paar ronden geweest."

Ondanks zijn eenzame race blikt Schumacher terug op een positief debuutweekend. "Gelukkig kreeg ik toch nog wat blauwe vlaggen en haalde ik aan het einde van de race Latifi bij, dus kon ik meemaken hoe het is om een andere wagen te volgen in vuile lucht. Ik heb veel geleerd en ik hoop dat om te zetten in iets positiefs voor tijdens het volgende Grand Prix-weekend.

Uiteindelijk finishte Schumacher de race als zestiende. Hij was de laatste man op de baan, nadat Nikita Mazepin, Fernando Alonso, Nicholas Latifi en Pierre Gasly de zwart-wit geblokte vlag uiteindelijk niet te zien kregen.

Een leerweekend dus voor de Duitser, die in zijn mediasessies volwassen en realistisch overkomt. Als Haas in 2022 beter voor de dag kan komen, kunnen we nog veel plezier aan hem beleven. Dit jaar kunnen we er van uitgaan dat we niets bijzonders van hem zullen zien, maar ook in negatieve zin viel hij dit weekend in tegenstelling tot zijn teamgenoot niet op. Dat is al heel wat in de tegenvallende Haas-bolide.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

1 reactie

    x